Excerpt from:
“The media in Manitoba: Past, present, and (uncertain) future”
Presentation by
Kenneth J. Goldstein
President
Communications Management Inc.
to the
Winnipeg Press Club
November 25, 2009

On September 28, 1859, three Red River carts left St. Paul, Minnesota, carrying
the necessary equipment to publish a newspaper. They arrived in what now is
Winnipeg on November 1, 1859, and, on December 28, 1859, the first issue of The
Nor'Wester appeared — the first newspaper to be published in what would
become the province of Manitoba 11 year later. But the paper did not last that
long, and its final issue was on November 24, 1869.

The ~or-Wester,

gu L—¥a 1. ELD BIVER r’um‘_’tr, WEDSESDAT, DECEMUER &5, 1800, “ Tosce, Enooics

CUCRTIL OF ASEINIA S

T 1L FilaT SEWSrArELAT KL EITES TEATICART & €0,
‘Ef.-:.\.-“nw I "
“THE NOR-WESTER,™
& MEAEAL FORLEAEL 4F
HEB miv

LEMESF

GIFMCETYES, GRAIY A%D
§ A TsuXs,

o i ey
TTTATNCART & €0 s

FUSETLI ROGERE,
W E It L

BT FAUL AP

Ll | T RED RIVER
l)-""‘H}ila AXP F'l"lalLLIJbi
AP L

— !
|
BOCRTNGE W A" b COLDWELL i

Y Sy |

L & ra ot bt ey Borm el pd

: 1

PRINIES, B ORSAFLLERS, &€, |
|

!

.....

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 1



So we can choose to pause for a moment and celebrate the 150t anniversary of a
beginning, or to mourn the 140t anniversary of the end of the first newspaper to
be published here. Since then, there have been many beginnings, and also many
endings, in the media of Manitoba.

The Nor'Wester was followed by many other publications, but none more
important than the Manitoba Free Press, started by William F. Luxton as a
weekly in 1872; it became a daily newspaper in 1874. Near the end of 1889, the
Free Press absorbed its remaining competitor, a newspaper called the Sun, and
there was a brief period in early 1890 when the Free Press was Winnipeg’s only
daily newspaper.

But Robert Lorne Richardson, a former city editor of the Sun, launched The
Winnipeg Tribune on January 28, 1890.

In buying out his competitors, Luxton of the Free Press had set in motion the
events that led to the formation of the Winnipeg Tribune. He also unwittingly set
in motion events that would lead to his own departure from the Free Press.

In order to pay for its ambitions, the Free Press accepted financial support in
1888 and 1889 from two prominent Canadians, Sir Donald Smith and William
Cornelius Van Horne. Smith is perhaps best known as the person in the centre of
one of the most famous photographs in Canadian history — the driving of the last
spike that marked the completion of the Canadian Pacific Railway in November
1885. Van Horne was president of the CPR at the time of the loan to the Free
Press.

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 2



Luxton was not prepared to bend to the editorial dictates of Smith and Van
Horne, but he was also not able to raise the funds to buy out their interests in the
paper. He was forced out in 1893.

After Luxton left the Free Press, he joined forces with a number of Manitoba
Conservatives to start a new daily newspaper in 1894, called the Nor'Wester. The
daily Nor'Wester became the Winnipeg Telegram in 1898, although Luxton left
the paper in that same year.

In the 1896 federal election, the Tribune’s Richardson was elected to the House of
Commons as a Liberal representing Lisgar, Manitoba. Later in 1896, in a by-
election, Clifford Sifton, a former Manitoba cabinet minister, was elected as a
Liberal to represent Brandon in the House of Commons, and was appointed
Minister of the Interior in the Laurier Government.

Sifton and Richardson quickly became bitter enemies and rivals in a struggle for
control of the Liberal party in Manitoba and the North-West. By the middle of
1897, Sifton had decided that Richardson's Tribune could not be relied upon for
the kind of political support he felt was necessary, so he entered into negotiations
to purchase the Free Press from Smith and Van Horne.

The year 1907 marked a turning point in the history of the media in Manitoba.
On May 20, 1907, William F. Luxton died, at the age of 62. His passing can be
seen as marking the end of the first era of the media in Manitoba.

But 1907 was also an important beginning in the history of Canadian media. In
1907, the Canadian Pacific Railway Telegraph Company had a monopoly in the
distribution of the Associated Press wire service in Canada. In July 1907, the
railway telegraph company sent a note from its office at McDermot and Main to
its three Winnipeg daily newspaper clients. The note told them they would no
longer receive the full New York AP feed every day [from Eastern Canada];
instead, the telegraph company would decide what to send the papers from St.
Paul, Minnesota. And, by the way, the telegraph company also told the three
newspapers that, on August 1, their charges for receiving the AP service would
increase substantially.

Now remember, these newspapers had personal and political rivalries that went
far beyond normal commercial competition. And remember also that the Free
Press was the strongest paper — in theory, it could have paid the increased
amount, and hoped that the extra expense would have weakened its competitors.

But something very different happened. Shortly after receiving the note from the
CPR telegraph company, four people met — Richardson of the Tribune, Nichols of
the Telegram, and Macklin and Dafoe of the Free Press. They decided that the
telegraph company had overstepped the boundaries between content and
carriage, and they set to work to create an alternative.

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 3



 Fice Press

MONDAY, OOTOBER 7, 190T. EIGHTEEN PAGES Ko. &0

........ —— |

SHAREHOLDERS OF NOVA

5wt TRIED TO PUT ITS COLLAR ON

Want tz Fank a8 Fiest Claim Creditars
i

e T e e THE WINNIPEG NEWSPAPERS

Hontls seacchoiiers o8 tma  IE-Dated
York County Losn and fsvings eoms
pazy ba  pleéed I (ks Coredbore
L riz bl

m ll Interesting and Instructive Correspondence Between the Superintendent
: of CP.R. Telegraphs and Winnipeg Newspapers.

=]
C. P. R. Gives the Newspapers the Option of Submitting e, 2
e to Its Conditions or Being Deprived of Press Rates paoe
on Thelr Messages---The Mewspapers Decling to
Recognize That the C. P, R Has Any Rights Be-|imul”
yond Thoss of a Commaon Carrier—A Proposal I![:!
Submit Matter to the Railway Commission Declin- L SIA LAYS oW THE Law. |
ed-—C, P, R, Carries Out Its Threat and Deprives
. Mewspapars of Press Rates,

b

iEpd ) TOHMN W DATAE,

| Wiadiper, Bepl 25 1T
Foiy

gL
ably be o Gp-

Tha Fres Tress peblishes herswish | to prams memagss, raoolng Dnte Buhs | e
A | e mm 3 ke Bn ok eemde Awriee i

The first name they had for that alternative was Western Associated Press, but as
the alternative spread to other newspapers across Canada, it adopted the name
we know it by today — Canadian Press.

Let’'s move forward now, to 1920, when we find that Manitoba had over 100
newspapers, of all types, including dailies, weeklies, and many ethnic newspapers
serving immigrant communities.

In January 1920, the three daily newspapers in Winnipeg were unable to publish
for six days because of a shortage of newsprint. The student newspaper at the
University of Manitoba, The Manitoban, had sufficient newsprint, and published
as a daily for four of those days. Since The Manitoban did not have access to
news services, it monitored radio broadcasts from the U.S. and used them as a
source for non-local news. The editor of The Manitoban was a young man named
Graham Spry, whose interest in radio would later have a profound influence on
the development of this new medium in Canada.

Here is the front page of the first issue of The Manitoban, as a daily, Monday,
January 19, 1920. You will notice, to the left, under the main headline, a smaller
headline that reads “Wireless News of the World Over”, “wireless” being a
common name for radio in those days. You will also notice the main headline,
which refers to someone named Russell, whose appeal had just been denied. The

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 4



“Russell” is, of course, R.B. Russell, one of the leaders of the Winnipeg General
Strike in May and June 1919.

THE MANITOBAN

Published Daily by the Students’ Union of the University of Manitoba and the Veteran Press Ltd.

MOND&Y JAN'IJ'ARY 19 1920 PRICE FIVE CENTS

NUSSELL COMGTION STANDS

WIRELESS NEWS OF - Called Back Home APPEAL QUASHED
THE WORLD OVER( ON ALL COUNTS

—_—

[

Fail To Shnnl”Wondrow'Prwate Propertae Jury’s Deci.aion Upheld
{I;-V‘;S;‘wuu on Intervens, i aDMt {

ashingion, o A LN | 0 \-erthrown‘
otogTaphers seeking to emulate

Ahe fout of the Dh Socialist

ST T s St P It

The Court of Appeal this mornlng at 11 o’clock quashed
|the appeal of Robert Cassldy, K.C,, for & new trial for R, B.
'Russell. The judges, Fullerton, Cameron, Perdue, Haggari

exile in Amerongen by “shooting
gle tn amo % Dor ekt .,] New York L",m . (and Dennlstoun brought In & unanimons verdlet. The fomr-
By the Manitoban Wi i s suhmitied as groun
_mrl&‘,:c.“nm: and taken 15 the, retasay teen ohjections submitted as grounds for s new trial were
It appears that the president was| ,:"‘" Inati “" fan of private prop- {all ruled out.
Being wlhe |aamnumnehm°”°"'"' * Do parm

while recuperating from his break-
down. Two photographers had hid-
den themselves In a load of ha, ynmd
were preparing 1o snap the presi
denl a8 be was wheeled past. Th
secret servicn had ot wind of-

Russell was not present at the trial. Robe;
r‘n;n:: du‘de:il én:u ::..rr land E. J. McMurray appeared in his defence. ;‘eg“::l::
,;: i a prea | the decision ealmly. Mr., Cassidy, after hearing the verdiet,
|asked for permisslon to bring the case before the Supreme
n(‘nurt, bat sinee the Court of Appeal was totally unanimous,
lJlls was disallowed. Mr. Cassidy then intimated that he
| would appeal to the Privy Councll,

o was seasking betor

intention and surrounded the Inad A Y "‘ Bar Associatia

Jlo‘l‘"hmyhtﬂplul&d the would-be p I = — i
Taphers and ries

iy encarted them 1o Franciscan Mother ]},e‘ i

D Sh toban Wireless Deapatch,) ! LORD JELLICOE.
r ﬂl.'l'l WII.MINGTON DEL. — m.,“,' (Manitoban Wirsleas De.p t:hi MOSCOW.—The arrest of Admir- EL

g ohip Asks A!d Mary Stanislaus, Mother Ganerl s R0 JaNIER e fo the| a1 Kolshal at Irktusk has been con- MWOOD PROTESTS

UC‘ 1. ihﬂ (

re the Naw i

® given up con trel

® Franciscan Sisters in the
nited | menacing —
manacing sltvation in o of t the il Russian Bovernmant in A BT

88, John Adams Lo ams Loses Rudder in S!a!u. died suddanly an en 18k

A number of trials of the general strike leaders were going on in Winnipeg at that
time, and one of them had important implications for the freedom of the press in
Canada. Two of the strike leaders had been charged with seditious libel. The first
of those libel trials to proceed was against Fred Dixon, a member of the Manitoba
Legislature, and it started on January 20, 1920. Dixon chose to defend himself,
to defend the proposition that a citizen had the right to criticize the government.
The jury’s verdict was delivered on February 16, 1920 — not guilty. Dixon walked
out of that courtroom, walked across Broadway, and resumed his seat in the
Manitoba Legislature.

As a result of the Dixon verdict, the Crown decided not to proceed with the
seditious libel case against the other person that had also been charged — J.S.
Woodsworth. Woodsworth was subsequently elected to Parliament, became the
first leader of the CCF, and the rest of that story is, as they say, truly history.

In 1835, when he won acquittal against charges of criminal libel, Joseph Howe
famously stated, “Leave an unshackled press as a legacy to your children.” There

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 5



is a line that runs from Howe in Nova Scotia to Dixon in Winnipeg to our current
Charter of Rights and Freedoms.

And that was just in the first two months of 1920. In June 1920, the Southam
company purchased the Winnipeg Tribune. In October, Southam also purchased
the Winnipeg Telegram, and merged it into the Tribune, leaving Winnipeg with
two daily newspapers.

About a year later, Winnipeg became the location of one of the more interesting
chapters in the history of Canadian newspapers. It started with a letter from
Wilson Southam to Sir Clifford Sifton. Southam had entered into a series of
arrangements to minimize the competition with its rival in Ottawa, and now was
seeking to do the same thing in Winnipeg.

On October 25, 1921, Southam wrote to Sifton to suggest that the two publishers
form an arrangement in Winnipeg similar to the arrangement that Southam had
made with its competitor in Ottawa:

I would think the first step in such a task would be to furnish each
other with full and complete information in regard to all the
departments and details of our respective businesses.

From reviewing the correspondence, it appears that some form of arrangement
was developed between the two companies for their Winnipeg newspapers, and
that it may have continued (at least to some degree) until the early 1960s.

In 1924, there was a rumour that a Vancouver entrepreneur named Charles
Campbell would attempt to undercut the two Winnipeg dailies by starting a one-
cent daily newspaper in Winnipeg. (The Winnipeg dailies were charging five
cents a copy at the time.) To deal with the potential competitor, representatives
of the Free Press and Tribune met to plan a response, as reported by E.H.
Macklin, the President and General Manager of the Free Press, to Sir Clifford
Sifton, in a letter dated August 21, 1924

A one-cent newspaper in Winnipeg would attract readers like a crowd
to a prize fight and, like the crowd at a prize fight, they would consist
of all sorts and conditions, the poor as well as the rich.

Macklin then went on to outline the planned strategy:
... the next step is to discover the date of the publication and
anticipate the appearance of his paper by putting a one-cent paper on

the streets under cover of a separate company and financed by the two
Winnipeg newspapers.

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 6



We do not know if Campbell was informed of the Winnipeg plans to counter his
possible entry into the market, but we do know that Campbell did not attempt to
start a one-cent daily newspaper in Winnipeg.

But newspapers, while still the most important medium, were no longer the only
game in town. By 1922, the Free Press and Tribune had each established radio
stations. By 1923, however, the experiments were not going well. The business
model was unclear, and they both foresaw a long period of losses. At the same
time, Manitoba Government Telephones was interested in radio, in part because
the provincially owned telephone system saw radio as a potential competitor.

ILA}RITQBA. :E'BEE PRESE, WINNIPEG

CICG Broadeasting Shhon of The —Etmou

s
ters 10 find ane
March 9, 1923~ EEEE  Free Pres is Sging Of—For Good |
the Winnipeg Y preyeywemppeg——" gour e ﬂ*%-:-‘-_:;a biien.
dailies announce B | onciog. B wedk cao probdeate. | ooy Liasiters Tobe- ! Cilizens o2

iame befors the Gl lutuﬂndﬁnl Wiand, =
. . the exclosive fonclion of lhnt terialnlog concerts and mews bulle-

along the lines that the
ded.  They

they are g_ettmg & S S
out of radio TS o shgamid | . ewipaes mﬂf_}ﬂnﬁ o | B

T | under the i
b mnum:lwﬂﬂml“jurlud

Mm!n: Feu
R TDAY, MARCH 9, 1928

- —'_nmnrxm of
; m’h” ocal m T Instrumental |
uumm Arranged
-

nﬂl. e Zeel I{
t rt:ht i'hlﬂc ta do’ sloca the

...... o m - | bave assumed ths -responsibliity of i

i = the .| cusTying on wmunluenﬂ.w

- -uu give you & Ooal word of fare-
on Baturday.”

* |RECORD ATTENDANCE AT

LAST - BUSINESS LECTURE

another .ml' we would be
m Mﬂllllr or Eetting & lerger audi-
-A. Kennedy,

l I.nu mm‘ Halw' --

fadad gl #'253 -

The two daily newspapers agreed to vacate the field, and the telephone system
established a new radio station in Winnipeg, CKY. To make that happen, the
governments of Manitoba and Canada negotiated a deal in 1923 under which the
provincial telephone system would receive 50 per cent of the radio receiver
licence fees collected in Manitoba, and would have what amounted to a veto over
any other radio station licences in the province. (In 1928, Manitoba Government
Telephones added a second radio station, CKX, in Brandon, while exercising its
veto over attempts to establish other radio stations in the province.)

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 7



And here is an interesting historical footnote — in 1923, the federal government
indicated its willingness to make similar licence fee sharing arrangements with
stations in other provinces, but none of them took Ottawa up on the offer. One
can only speculate on how broadcasting in Canada might have developed
differently if other stations and/or other provincial governments would have
acted on the federal government’s willingness to share some of its jurisdiction at
that time.

While the business models may have been uncertain, public interest in radio was
high. As has been the case with the Internet, teenagers were teaching the
technology to adults. One of the teenagers in Winnipeg in the 1920s was a young
man named Spencer Caldwell; at 19, he was managing the radio department in
the new Hudson’s Bay store in downtown Winnipeg. He decided to enter
broadcasting as a career. Many years later, in 1961, he was awarded the licence
for CTV — Canada’s first private television network.

At the same Winnipeg high school Caldwell had attended, two years younger than
Caldwell, there was another young man interested in radio — in fact, he had built
his own crystal set at the age of 12. His name was Marshall McLuhan.

By the late 1920s, interest in radio had grown sufficiently that the federal
government set up the Aird Royal Commission, which recommended a publicly
owned system. To support the Aird Commission proposals, Graham Spry helped
establish the Canadian Radio League, which lobbied successfully for the creation
of a national public broadcaster in Canada. The Canadian Radio Broadcasting
Commission (CRBC) was created in 1932 and was replaced by the Canadian
Broadcasting Corporation (CBC) in 1936. And Spry, of course, is commonly
considered to be the father of the CBC.

Canadian Press, the CBC, CTV, the way we might have governed broadcasting,
and freedom of the press in Canada — all of those developments had important
roots in this city.

In June 1942, Fortune magazine carried an article titled “The Greatest Man in
Canada”. The article was about one of Canada’s greatest journalists, John Wesley
Dafoe, the editor of the Winnipeg Free Press from 1901 to his passing in 1944.

No discussion of the history of the media in Manitoba or Canada would be
complete without a reference to Dafoe.

Dafoe first came to Winnipeg in 1886, at the age of 20, to work for Luxton at the
Free Press. In fact, Dafoe was one of the original members of this Press Club. He
moved to Montreal in 1892, and was attracted back to Winnipeg by Sifton in 1901
to be editor of the Free Press.

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 8



6o oie observed the siranger
present, the gangling, red-haired farm boy who had crawled up to
the narrow shelf called the press gallery. But to young John Wesley
Dafoe the gaslit pit of the House of Commons, the frock-coated
figures, the sound and fury of debate were full of a deep magic.

There in the flesh was his hero, Sir John A. Macdonald, first
Prime Minister of Canada and its chief founder, his battered old
 face still beaming confidently. There were other surviving found-
ers of the new nation—Tupper, Tilley, Langevin—demigods all to
the farm boy, brought up a Tory and an Orangeman in the Ontario
backwoods. Yet there was something wrong. The blazing Liberal
leader, Edward Blake, was d lishing the g phrase

by phrase. The demigeds ssemed to have fet of clay, At the end

E
E 107
! FENTTTY AT TVAMIOTY RA A RT TRT 4 &4 ™7 A T A
E" Lan GREATEST MAN IN CANADA
E An appreciation of John Wesley Dafoe, prairie editor,
E who at last sees his country take up his lifelong battle
E BY BRUCE HUTCHISON
B
4 Bruce of ihe ¥ Son is Canada’s T’ { the . .
! writer. His importance was established in the I:L_{ this spring sith ;me womit_l T:i?m:ﬂmml::.:m mm:hm“? p:.:U]:m“s
o " g o ‘cace
‘ ::ip;fjw;‘-:j:l:f TZ:.:T ;.;::: 1;:‘ E":;.t.;’.—.-.ﬁ?: P :5[-:..::; Conference, offered him offices that he always refused, offered him
A Hutchison knows the U.5. almost as woll as h'iu own country—in a knighthood (“Me a knight? Why, I tend my own furnace and
whick ke believes with a fervor worthy of a disciple of Editor Dafoe. :!"’"‘1 the snow off my porch!”), and trembled before his pen.
Foreign vieitors ask for an audience. He is in his own country the
. - . kind of power that Greeley, D and W i ;
ANUARY 15, 1884, little . . ey, Dana, atterson were in theirs,
. TP- izmezt of r-__.,_:‘:“c.:_._:fﬂ,lcfl nor long remembered in the the last surviver of personal journalism’s great age.

For a long time he thought the age was closed, his work finished
and a failure. Instead, the world’s full cycle in the last year has
made his forgotten struggle a part of the current day's news.
Everything up to now turns out to be a preface to the last and yet
unwritten chapter. He is mildly concerned lest he miss it, but the
Ds{ng.a usually live well into their eightics. After his years of
lon_ehneas he hopes at last to see the beginning of the thing for
which he has fought since that day of disillusionment in 1884.

He has fought for free trade, competition, individual initiative.

aave st ol cusy. Al tno ena .
of the day Macdonald had no defense but a few lame witticisms, o .
and the farm boy listened with a secret agony. That day, alone in |
- - - 2 3L . P ISS—————————— i 8

¥
y
3
|
¢
5
]
?
i

Over more than four decades, it was the editorial voice of John W. Dafoe, in the
Free Press, that helped put Winnipeg on the map. While the Free Press tended to
favour what might be called a right-wing 19t Century liberalism on economic
matters, it was in foreign policy that Dafoe’s voice often spoke most forcefully.

In September 1938, Prime Minister Chamberlain of England signed the Munich
Agreement with Hitler, effectively giving Nazi Germany control over
Czechoslovakia. Many Western media were hesitant to be too critical, since the
memory of World War | was only 20 years old. In fact, the BBC deliberately
downplayed the opposition to the Munich Agreement at the urging of the British
Foreign Office.

Dafoe did not hesitate to be critical. The headline on the lead editorial in the Free
Press on September 30, 1938, read: “What's the cheering for?” Dafoe took the
Munich Agreement apart — and, as a result, there were many in the city that
cancelled their subscriptions to the Free Press and accused Dafoe of being a
warmonger.

By September 1939, events proved that Dafoe was correct. A measure of Dafoe’s
reputation as an editor can be found in the Dafoe correspondence in the archives

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 9



at the University of Manitoba. There is a letter to Dafoe there, dated May 31,
1940. Part of the letter reads:

. I and a lot of people with whom | have seen eye to eye have been
too soft, too willing to compromise ... I did not have sense enough to
see that if I didn’t get a real League of Nations, I could not afford the
luxury of disarmament. ...”

The letter is signed by Arthur Hays Sulzberger, the publisher of The New York
Times.

On Friday, November 9, 1945, the Winnipeg Tribune and the Winnipeg Free
Press both failed to publish — the result of a labour dispute with the International
Typographical Union. The next day, Saturday, November 10t", Free Press and
Tribune readers received a strange looking newspaper — a joint edition of the two
newspapers. That joint publication would continue until the following February,
and it had a number of consequences, some of which are being felt today.

The first “joint
edition” of the
Free Press
and Tribune,
November
10, 1945

The labour dispute and the joint publication provided impetus to those who
wanted a different kind of newspaper in Winnipeg, and so, in 1946, the first steps
were taken to create a daily newspaper to be published as a consumer co-

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 10



operative. Shares were sold door-to-door, with the promise that the new paper,
to be called the Citizen, would be owned and controlled by its readers.

The Winnipeg Citizen actually began publication on March 1, 1948 — a morning
newspaper in competition with the two afternoon dailies. The paper lasted 13
months and 13 days, until April 13, 1949, when it went out of business, a victim of
being undercapitalized. It was the first time anywhere in the world that anyone
had tried to start a daily newspaper as a consumer co-operative.

In the case of radio, the changes of the early 1930s had put an end to the
provincial telephone system (MTS) veto power over competitors, and to the
licence fee sharing, but MTS continued to operate CKY and CKX as commercial
affiliates of the CBC.

In early 1946, the CCF government of Saskatchewan, under Tommy Douglas,
entered into an agreement to purchase CHAB in Moose Jaw and applied to the
Board of the CBC — which was then also the regulator — for permission to have
the ownership of the licence transferred. Permission was denied, and the federal
government changed the rules and announced a new policy in May 1946 that
prohibited the granting of broadcast licences to provincial governments.

One of the consequences was that the Manitoba government was forced to sell its
two radio stations. In 1948, CKY in Winnipeg was sold to the CBC and became
CBW. (The CKY call letters were reactivated the next year for a new private
station in Winnipeg.) The government’s station in Brandon, CKX, was sold to an
automobile dealer named John Boyd Craig.

And so we come to mid-century. The Citizen had come and gone, but the Free
Press and Tribune were assumed to endure forever. The telephone system’s
radio experiment was over, but new radio stations were being licensed. And just
around the corner was this new thing called television.

And television had both short term and long term impacts on many other media.
There was an immediate negative impact on attendance at movie theatres. There
was an impact on radio formats and on when people listened to the radio. There
was an impact on mass circulation general magazines. And there was also a
longer term impact on newspapers. As attention in the early evening shifted to
television, fewer people had time to read the newspaper. That contributed to
circulation declines and, of course, the switch of many Canadian dailies from
afternoon to morning publication.

And then, after one last attempt to narrow the gap with the Free Press in the
1970s, the Tribune ceased publication in 1980. The Tribune had been born after
the Sun disappeared in 1889. Now, after the Tribune closed in 1980, a new paper
was started to take its place, called ... the Sun.

© 2009 COMMUNICATIONS MANAGEMENT INC. 11



