
 

 

 
 
 
 
 

How Winnipeg invented the media 
 
 
 
 

Paper presented to the Annual Meeting of the 
Manitoba Historical Society 

 
Winnipeg, Manitoba 

 
June 9, 2012 

 
 
 
 

By 
Kenneth J. Goldstein 

President, Communications Management Inc. 
Winnipeg, Manitoba 

 
 
 
 
 
 

[Posted on media-cmi.com on June 18, 2012; the illustrations included 
with the text are based on the slides used to accompany the presentation.] 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© 2012 Communications Management Inc. 
 



 

 1

Introduction 
 
The first newspaper published in Manitoba – The Nor’Wester – appeared on 
December 28, 1859; it lasted almost 10 years. 
 

 
 
 
Many other publications followed, but none more important than the Manitoba 
Free Press, started by William F. Luxton as a weekly in 1872; it became a daily 
newspaper in 1874.1  Near the end of 1889, the Free Press absorbed its remaining 
competitor, the Sun, and there was a brief period in early 1890 when the Free 
Press was Winnipeg’s only daily newspaper. 
 
But Robert Lorne Richardson, a former city editor of the Sun, launched The 
Winnipeg Tribune on January 28, 1890. 
 
In order to pay for its ambitions, the Free Press had accepted financial support in 
1888 and 1889 from two prominent Canadians, Sir Donald Smith and William 
Cornelius Van Horne – in effect, from the Canadian Pacific Railway. 
 

                                                 
1 The Manitoba Free Press changed its name to the Winnipeg Free Press in 1931. 



 

 2

Luxton was not prepared to bend to the editorial dictates of Smith and Van Horne, 
but he was also not able to raise the funds to buy out their interests in the paper.  
He was forced out in 1893.2 
 
After Luxton left the Free Press, he joined forces with a number of Manitoba 
Conservatives to start a new daily newspaper in 1894, called the Nor'Wester, 
which became the Winnipeg Telegram in 1898, although Luxton left the paper in 
that same year. 
 
In the 1896 federal election, the Tribune’s Richardson was elected to the House of 
Commons as a Liberal representing Lisgar.  Later in 1896, in a by-election, Clifford 
Sifton was elected as a Liberal to represent Brandon in the House of Commons, 
and was appointed Minister of the Interior in the Laurier Government. 
 
Sifton and Richardson quickly became bitter enemies and rivals in a struggle for 
control of the Liberal party in Manitoba and the North-West.  By the middle of 
1897, Sifton had decided that Richardson's Tribune could not be relied upon for 
the kind of political support he felt was necessary, so he entered into negotiations 
to purchase the Free Press from Smith and Van Horne.3 
 
To this point, Winnipeg was clearly inventing its own media, for and about the city 
and the region. 
 
But, starting in 1897, Winnipeg and Manitoba have also been linked to a 
remarkable number of people and developments that have helped shape the 
course of the media far beyond the borders of the city, the province, or the 
country. 

                                                 
2 David J. Hall, Clifford Sifton, Volume One: The Young Napoleon, 1861-1900 (University of 
British Columbia Press), 1981, pp. 209-229. 
3 Ibid. 



 

 3

The first Canadian movie 
 
James Freer emigrated from Bristol, England, in 1888, to farm near Brandon.  In 
1897, Freer produced the first Canadian movie, titled “Ten Years in Manitoba”.  In 
1898 and 1899, with help from the CPR, he toured Britain and used the film as a 
way of encouraging people to come to Manitoba.4 
 
In 1901, Freer appeared in Winnipeg before the “royal reception executive 
committee”, and asked for a grant of $25 to help him purchase more film; his 
request was referred to a civic committee.5 
 
So, in the space of four years, we have the first Canadian movie, and the first 
example of a Canadian film-maker asking for a government grant, both right here 
in Manitoba. 
 

 

                                                 
4 Peter Morris, Embattled Shadows, A History of Canadian Cinema, 1895-1939 (McGill-Queen’s 
University Press), 1978, p. 30. 
5 “The Committee on Royal Welcome”, Manitoba Free Press, August 27, 1901, p. 4.  The “royal 
reception executive committee” was made up of representatives of the Province, the City of 
Winnipeg, and other prominent citizens; its task involved planning for the visit to Winnipeg of the 
Duke and Duchess of Cornwall and York in September 1901. 

A handbill from James Freer’s 
tour of Britain, 1899. 



 

 4

The creation of Canadian Press 
 
The year 1907 marked a turning point in the history of the media in Canada, 
because of a dispute that started in Winnipeg. 
 
In 1907, the Canadian Pacific Railway Telegraph Company had a monopoly in the 
distribution of the Associated Press wire service in Canada.  In July 1907, the 
railway telegraph company sent a note from its office at McDermot and Main to its 
three Winnipeg daily newspaper clients.  The note told them they would no longer 
receive the full New York AP feed every day from Eastern Canada; instead, the 
telegraph company would decide what to send the papers from St. Paul, 
Minnesota.  And the telegraph company also told the three newspapers that, on 
August 1, their charges for receiving the AP service would increase substantially.6 
 
Shortly after receiving the note from the CPR telegraph company, and despite 
their rivalries, four people met – R.L. Richardson of the Tribune, M.E. Nichols of 
the Telegram, and E.H. Macklin and J.W. Dafoe of the Free Press.  They decided 
that the telegraph company had overstepped the boundaries between content and 
carriage, and they set to work to create an alternative.7 

 

 

                                                 
6 For a detailed history of the origins of Canadian Press, see:  M.E. Nichols, (CP) The Story of The 
Canadian Press (The Ryerson Press), 1948. 
7 Ibid. 

Part of the front page of the Free Press, October 7, 1907. 



 

 5

The first name they had for that alternative was Western Associated Press, but as 
the alternative spread to other newspapers across Canada, it adopted the name we 
know it by today – Canadian Press. 
 
“Ralph Connor” meets the President 
 
A hundred years ago, Winnipeg was home to one of the most famous living 
Canadians – the novelist Ralph Connor.  But “Ralph Connor” was, in fact, the pen 
name of one of Winnipeg’s prominent citizens, the Rev. Charles William Gordon of 
St. Stephen’s Presbyterian Church.  His fame spread far beyond the borders of 
Canada, and his fans included Theodore Roosevelt and Woodrow Wilson.  In fact, 
Gordon attended Wilson’s inauguration in 1913. 
 
After World War I broke out, Gordon enlisted, at the age of 54, as a chaplain to the 
Canadian forces.  But the British government felt that Gordon’s fame could be 
better used in attempting to encourage the U.S. to enter the war.  So Gordon came 
back to Winnipeg at Christmas 1916, and then, in early 1917, he set off on a 
speaking tour of the U.S.8 
 
On Sunday, February 18, 1917, Gordon spoke to a large audience at the First 
Congregational Church in Washington, D.C.9  The next day, he sent a note to the 
White House.  On Tuesday, February 20, 1917, at 4:30 PM, Rev. Charles W. 
Gordon of Winnipeg was ushered in to meet the President of the United States, 
and he proceeded to give President Wilson a tongue-lashing over the U.S.A.’s 
continued neutrality.10 
 
Newspaperwomen and the right to vote 
 
In the years leading up to 1916, a different kind of battle had been fought in 
Manitoba – the political battle to allow women to vote.  In her book, Women Who 
Made the News, Marjory Lang talks about the famous “Mock Parliament” held in 
Winnipeg in January 1914, and notes: 
 

In the skit that made the Winnipeg Political Equality League famous 
and Manitoba premier Sir Rodmond Roblin infamous, newspaper-
women took the leading roles.11 

                                                 
8 See:  Charles W. Gordon, Postscript to Adventure, The Autobiography of Ralph Connor (Farrar & 
Rinehart), 1938; and correspondence in the Charles William Gordon Papers, University of 
Manitoba Archives. 
9 “‘Ralph Connor’ to Speak Here”, The Washington Post, February 18, 1917, p. 6. 
10 White House Appointment Book for Tuesday, February 20, 1917, Woodrow Wilson Papers, 
Library of Congress; Gordon, Postscript to Adventure, pp. 294-302 
11 Marjory Lang, Women Who Made the News (McGill-Queen’s University Press), 1999, p. 226.  
According to Lang:  “Kennethe Haig of the Manitoba Free Press played the attorney general, Isabel 
Graham of the Grain Growers’ Guide was speaker, while Genevieve Lipsett-Skinner, political 
correspondent for a variety of papers including the conservative Winnipeg Telegram, became 
minister of economy and agriculture.  The Beynon sisters, Lillian Thomas and Francis, acted as 
members of the opposition, while Nellie McClung clinched her place in women’s history by her 



 

 6

Two years later, in January 1916, Manitoba became the first province in Canada to 
extend the right to vote to women. 
 
1920 
 
Let’s move forward now, to 1920, when we find that Manitoba had over 100 
newspapers of all types, including dailies, weeklies, and many ethnic newspapers 
serving immigrant communities. 
 
In January 1920, the three daily newspapers in Winnipeg were unable to publish 
for six days because of a shortage of newsprint.  The student newspaper at the 
University of Manitoba, The Manitoban, had sufficient newsprint, and published 
as a daily for four of those days.12 
 

 
 

The front page of one of the daily issues of The Manitoban. 
Note the reference to news received by “wireless” (radio). 

 
 
Since The Manitoban did not have access to news services, it monitored radio 
broadcasts from the U.S. and used them as a source for non-local news.  The editor 
of The Manitoban was a young man named Graham Spry, whose interest in radio 
would later have a profound influence on the development of this new medium in 
Canada. 

                                                                                                                                                   
cheeky portrayal of the fatuous manner of the premier himself.  Directing the whole production 
was Harriet Walker, editor of Curtain Call.” 
12 "News Famine in Winnipeg: Improvised College Daily Only Paper in Manitoba City," Editor & 
Publisher, January 22, 1920, p. 9.  The Manitoban published as a daily from January 19-22, 1920. 



 

 7

Seditious libel and freedom of the press 
 
A number of trials of the leaders of the 1919 general strike were going on in 
Winnipeg in early 1920, and one of them had important implications for the 
freedom of the press in Canada.  Two of the strike leaders had been charged with 
seditious libel.  The first of those libel trials to proceed was against Fred Dixon, a 
member of the Manitoba Legislature, and it started on January 20, 1920.  Dixon 
chose to defend himself, to defend the proposition that a citizen had the right to 
criticize the government.  The jury’s verdict was delivered on February 16, 1920 – 
not guilty.  Dixon left the courtroom, walked across Broadway, and resumed his 
seat in the Manitoba Legislature.13 
 
As a result of the Dixon verdict, the Crown decided not to proceed with the 
seditious libel case against the other person that had been charged – J.S. 
Woodsworth.  Woodsworth was subsequently elected to Parliament, became the 
first leader of the CCF, and the rest of that story is, as they say, truly history. 
 
In 1835, in Nova Scotia, when he won acquittal against charges of criminal libel, 
Joseph Howe famously stated, “Leave an unshackled press as a legacy to your 
children.” 14  There is a philosophical link that runs from Howe in Nova Scotia to 
Dixon in Winnipeg to our current Charter of Rights and Freedoms. 
 
Southam and Sifton and anti-competitive behaviour 
 
And that was just in the first two months of 1920.  In June 1920, the Southam 
company purchased The Winnipeg Tribune.  In October 1920, Southam also 
purchased the Winnipeg Telegram, and merged it into the Tribune, leaving 
Winnipeg with two daily newspapers.15 
 
About a year later, Winnipeg was the focus of one of the more interesting chapters 
in the history of Canadian newspapers.  It started with a letter from Wilson 
Southam to Sir Clifford Sifton.  Southam had entered into a series of arrangements 
to minimize the competition with its rival in Ottawa, and now was seeking to do 
the same thing in Winnipeg.16 
 
On October 25, 1921, Southam wrote to Sifton to suggest that the two publishers 
form an arrangement in Winnipeg similar to the arrangement that Southam had 
made with its competitor in Ottawa: 
 

                                                 
13 “Winnipeg Jury Acquits Dixon in Strike Case”, The Globe, February 17, 1920, p. 11.  See also:  
Jack Walker, The Great Canadian Sedition Trials: The Courts and the Winnipeg General Strike 
1919-1920 (published as a joint project by the Legal Research Institute of the University of 
Manitoba and the Canadian Legal History Project; edited by Duncan Fraser), 2004, Chapters 17-18. 
14 William Annand, ed., The Speeches and Public Letters of the Hon. Joseph Howe (John P. Jewett 
& Company), 1858, p. 67. 
15 “Southams Purchase Winnipeg Tribune”, Manitoba Free Press, June 23, 1920, p. 1; “Two 
Winnipeg Dailies Are Amalgamated”, The Lethbridge Daily Herald, October 16, 1920, p. 16. 
16 Charles Bruce, News and the Southams (Macmillan of Canada), 1968, p. 99. 



 

 8

I would think the first step in such a task would be to furnish each 
other with full and complete information in regard to all the 
departments and details of our respective businesses.17 

 
From reviewing the correspondence, it appears that some form of arrangement 
was developed between the two companies for their Winnipeg newspapers, and 
that it may have continued (at least to some degree) until the early 1960s.18 
 
Radio as “new media” 
 
In the early 1920s, newspapers were still important, but radio was “new media”.  
By 1922, the Free Press and Tribune had each established radio stations.  By 1923, 
however, the experiments were not going well.  At the same time, Manitoba 
Government Telephones was interested in radio, in part because it saw radio as a 
potential competitor. 
 
The two daily newspapers agreed to vacate the field, and the telephone system 
established a new radio station in Winnipeg, CKY.  To make that happen, the 
governments of Manitoba and Canada negotiated a deal in 1923 under which the 
provincial telephone system would receive 50 per cent of the radio receiver licence 
fees collected in Manitoba, and would have what amounted to a veto over any 
other radio station licences in the province.19 
 
In 1928, Manitoba Government Telephones added a second radio station, CKX, in 
Brandon, while exercising its veto over attempts to establish other radio stations in 
the province. 
 
The head of the Manitoba Telephone System at the time was John Lowry, and it 
can be argued that, by exercising the powers in the agreement between Canada 
and Manitoba, he was, in fact, Canada’s first regulator of broadcasting. 
 
And here is an interesting historical footnote – in 1923, the federal government 
indicated its willingness to make similar licence fee sharing arrangements with 
stations in other provinces, but none of them took Ottawa up on the offer.  One 
can only speculate on how broadcasting in Canada might have developed 
differently if other stations and/or other provincial governments would have acted 

                                                 
17 Letter from W.M. Southam to Sir Clifford Sifton, October 25, 1921; Sir Clifford Sifton Papers, 
National Archives of Canada. 
18 In Canadian Newspapers: The Inside Story, writer Heather Robertson recalls getting her first 
newspaper job with the Free Press in 1963, and then switching newspapers to work for the 
Tribune:  “We all knew the fix was in.  The editors never admitted it but there was a gentleman’s 
agreement between the Winnipeg Tribune and the Free Press to preserve the status quo.”  See:  
Walter Stewart, ed., Canadian Newspapers: The Inside Story (Hurtig Publishers), 1980, p. 134. 
19 For information on the early history of radio in Winnipeg and Manitoba, see:  Mary Vipond, 
"CKY Winnipeg in the 1920s: Canada's Only Experiment in Government Monopoly Broadcasting", 
Manitoba History, Autumn 1986, pp. 2-13; Canada, House of Commons, Debates (Hansard), April 
27, 1923, pp. 2785-2787; Frank W. Peers, The Politics of Canadian Broadcasting 1920-1951 
(University of Toronto Press), 1969, pp. 27-28. 



 

 9

on the federal government’s willingness to share some of its jurisdiction at that 
time. 
 
While the business models for radio may have been uncertain, public interest in 
radio was high.  As has been the case with the Internet, teenagers were teaching 
the technology to adults.  One of the teenagers in Winnipeg in the 1920s was a 
young man named Spencer Caldwell; at 19, he was managing the radio department 
in the new Hudson’s Bay store in downtown Winnipeg.  He decided to enter 
broadcasting as a career.  Many years later, in 1961, he was awarded the licence for 
CTV – Canada’s first private television network.20 
 
At the same Winnipeg high school Caldwell had attended – Kelvin – two years 
younger than Caldwell, there was another young man interested in radio – in fact, 
he had built his own crystal set at the age of 12.  His name was Marshall 
McLuhan.21 
 
By the late 1920s, interest in radio had grown sufficiently that the federal 
government set up the Aird Royal Commission, which recommended a publicly 
owned system.22  To support the Aird Commission proposals, Graham Spry, the 
former editor of The Manitoban, helped establish the Canadian Radio League, 
which lobbied successfully for the creation of a national public broadcaster in 
Canada. 
 
The Canadian Radio Broadcasting Commission (CRBC) was created in 1932 and 
was replaced by the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) in 1936.  And Spry, 
of course, is commonly considered to be the father of the CBC. 
 
 “The Greatest Man in Canada” 
 
In June 1942, Fortune magazine carried an article titled “The Greatest Man in 
Canada”.  The article was about one of Canada’s greatest journalists, John W. 
Dafoe, the editor of the Winnipeg Free Press from 1901 to his passing in 1944.23 
 
Over more than four decades, it was the editorial voice of John W. Dafoe, in the 
Free Press, that helped put Winnipeg on the map.  While the Free Press tended to 
favour what might be called a right-wing 19th Century liberalism on economic 
matters, it was in foreign policy that Dafoe’s voice often spoke most forcefully. 

                                                 
20 Rae Corelli, "Spencer Caldwell: The Man Who Challenges CBC's TV Supremacy," The Star 
Weekly Magazine, January 13, 1962, p. 20. 
21 W. Terrence Gordon, Marshall McLuhan: Escape into Understanding (Stoddart Publishing), 
1997, p. 11. 
22 When he was setting up the Royal Commission, Prime Minister W.L. Mackenzie King asked Free 
Press editor J.W. Dafoe to serve as one of its members, but Dafoe declined.  (Letter from King to 
Dafoe, December 1, 1928; W.L. Mackenzie King Papers, National Archives of Canada.) 
23 Dafoe first came to Winnipeg in 1886, at the age of 20, to work for Luxton at the Free Press.  
Dafoe was one of the original members of the Winnipeg Press Club, formed in 1887 (“Press Club”, 
Manitoba Daily Free Press, February 14, 1887, p. 4).  He moved to Montreal in 1892, and was 
attracted back to Winnipeg by Sifton in 1901 to be editor of the Free Press. 



 

 10

 
 

Fortune, June 1942. 
 
 
In September 1938, Prime Minister Chamberlain of England signed the Munich 
Agreement with Hitler, effectively giving Nazi Germany control over 
Czechoslovakia.  Many Western media were hesitant to be too critical, since the 
memory of World War I was only 20 years old.  In fact, the BBC deliberately 
downplayed the opposition to the Munich Agreement at the urging of the British 
Foreign Office.24 
 
Dafoe did not hesitate to be critical.  The headline on the lead editorial in the Free 
Press on September 30, 1938, read:  “What’s the cheering for?”  Dafoe took the 
Munich Agreement apart – and, as a result, there were many in the city that 
cancelled their subscriptions to the Free Press and accused Dafoe of being a 
warmonger.25 
 

                                                 
24 Stewart Purvis, “Why broadcast news was nice to Nazis in ‘38”, The Times (London, England), 
February 4, 2005, p. 54. 
25 Robert J. Young, “Hitler’s Early Critics: Canadian Resistance at the Winnipeg Free Press”, 
Queen’s Quarterly, Winter 1999, pp. 579-586.  The article by Young (of the University of Winnipeg) 
deals with the Free Press’s continuing opposition to fascism in the 1930s.  Young concludes the 
article with these words:   “The press, at least this one, in this respect, and at this time, had done its 
job, fulfilled its responsibilities.” 



 

 11

By September 1939, events proved that Dafoe was correct.  A measure of Dafoe’s 
reputation as an editor can be found in the Dafoe correspondence in the Archives 
at the University of Manitoba.  There is a letter to Dafoe there, dated May 31, 1940.  
Part of the letter reads: 
 

… I and a lot of people with whom I have seen eye to eye have been too 
soft, too willing to compromise … I did not have sense enough to see 
that if I didn’t get a real League of Nations, I could not afford the 
luxury of disarmament. …26 

 
The letter is signed by Arthur Hays Sulzberger, the publisher of The New York 
Times.27 
 
“Owned and controlled by its readers” 
 
On Friday, November 9, 1945, The Winnipeg Tribune and the Winnipeg Free 
Press both failed to publish – the result of a labour dispute with the International 
Typographical Union.  The next day, Saturday, November 10th, Free Press and 
Tribune readers received a strange looking newspaper – a joint edition of the two 
newspapers.  That joint publication would continue until the following February, 
and it had a number of consequences, some of which are being felt today. 
 
The labour dispute and the joint publication provided impetus to those who 
wanted a different kind of newspaper in Winnipeg, and so, in 1946, the first steps 
were taken to create a daily newspaper to be published as a consumer co-
operative.  Shares were sold door-to-door, with the promise that the new paper, to 
be called the Citizen, would be owned and controlled by its readers. 
 
The Winnipeg Citizen actually began publication on March 1, 1948 – a morning 
newspaper in competition with the two afternoon dailies.  The paper lasted 13 
months and 13 days, until April 13, 1949, when it went out of business, a victim of 
being undercapitalized.  It was the first time anywhere in the world that anyone 
had tried to start a daily newspaper as a consumer co-operative. 
 
The Citizen provided the first real journalism job for a young writer named 
Margaret Laurence, who was the paper’s labour reporter.  When she left, the news 
editor of the Citizen offered the job to an acquaintance from Vancouver named 
Fred Wilmot, who wanted to break into daily journalism.  And Fred Wilmot may 
have been the first black journalist ever hired by a Canadian daily newspaper. 
 

                                                 
26 Letter from Arthur Hays Sulzberger to John W. Dafoe, May 31, 1940; John W. Dafoe Papers, 
University of Manitoba Archives. 
27 Ibid. 



 

 12

 
 
 
 
Other developments following World War II 
 
In the case of radio, the changes of the early 1930s had put an end to the provincial 
telephone system (MTS) veto power over competitors, and to the licence fee 
sharing, but MTS continued to operate CKY and CKX as commercial affiliates of 
the CBC, until federal policy was changed in 1946 to prohibit provincial 
government ownership of commercial stations.28 
 
In 1948, CKY in Winnipeg was sold to the CBC and became CBW.  (The CKY call 
letters were reactivated the next year for a new private station in Winnipeg.)  The 
government’s station in Brandon, CKX, was sold to an automobile dealer named 
John Boyd Craig.29 
 
                                                 
28 In early 1946, the CCF government of Saskatchewan, under Premier T.C. Douglas, entered into 
an agreement to purchase CHAB in Moose Jaw and applied to the Board of the CBC – which was 
then also the regulator – for permission to have the ownership of the licence transferred.  
Permission was denied, and the federal government changed the rules and announced a new policy 
in May 1946 that prohibited the granting of broadcast licences to provincial governments.  (Peers, 
The Politics of Canadian Broadcasting, pp. 375-377.) 
29 “CKY Station Sold For $200,000 To CBC, Hon. W. Morton Reveals”, Winnipeg Free Press, 
January 24, 1948, p. 1. 

The first “joint 
edition” of the 

Free Press 
and Tribune, 

November 10, 
1945. 



 

 13

Another media innovation from Winnipeg also dates back to the 1940s – and it 
has lasted to this day.  Richard Bonnycastle was managing a Winnipeg company, 
Advocate Printers, and was looking for additional uses for its printing presses.  In 
1949, he founded Harlequin Books to reprint mass market paperbacks published 
in the U.S. and U.K.  The idea took off, and Harlequin became a major publisher of 
romance novels.  Harlequin has been owned by Torstar since 1981, and has 
contributed significant profits to that company over the years.30 
 
Also in the late 1940s, in Toronto, former Winnipegger Ed Parker was setting up 
what would become the Ryerson Journalism program.  He recruited Ted Schrader 
to teach in the program.  Schrader was a former Winnipeg Tribune columnist and 
past president of the Winnipeg Press Club.  Under Schrader’s leadership, the 
Ryerson Journalism program became one of the preeminent programs of its type 
in North America.31 
 
The list could continue, of course – to include the introduction of television in the 
1950s and its impact on other media, the formation of FP Publications, or the 
creation of CanWest in Winnipeg in the 1970s.  But I think you get the picture. 
 
Winnipeg links 
 
There are important Winnipeg links to all of the following: 
 
 The first Canadian movie. 

 The formation of Canadian Press. 

 The creation of the CBC. 

 The creation of CTV. 

 The regulation of broadcasting. 

 Freedom of the press in Canada. 

 The world’s first co-operatively-owned daily newspaper. 

 Harlequin Books. 

 The Ryerson Journalism program. 

 Many talented writers, of whom I have mentioned but a few, whose influence 
extended far beyond Winnipeg. 

 And Marshall McLuhan, who, among many other observations, predicted the 
current decline of the newspaper industry – in 1964 – when he said: 

 

                                                 
30 Morley Walker, “Selling the Sizzle”, Winnipeg Free Press, June 20, 2009, p. C1. 
31 http://www.ryerson.ca/journalism/about/index.html (accessed on June 6, 2012); Nicolaas van 
Rijn, “Ed Parker, 70, newspaperman and teacher”, The Toronto Star, March 31, 1988, p. A28. 



 

 14

The classified ads (and stock-market quotations) are the bedrock of the 
press.  Should an alternative source of easy access to such diverse daily 
information be found, the press will fold.32 

 
(One is tempted to speculate on how much of McLuhan’s prediction was based on 
theory, and how much was based on the fact that he grew up in Winnipeg reading 
the Free Press, which dominated the classified advertising market in Winnipeg at 
that time.) 
 
Why Winnipeg? 
 
But why Winnipeg?  A century ago, Winnipeg was one of the fastest-growing cities 
in North America.  It was a magnet for immigrants, for those seeking to build a 
better life, or make their fortune, or both, in a new country.  And immigration 
itself can be seen as a form of entrepreneurship or risk-taking. 
 
In 1895, Mark Twain visited Winnipeg on a speaking tour.  After his visit, his tour 
promoter, James Pond, wrote this about Winnipeg: 
 

Winnipeg, of all our visits, seems to have been the most enjoyable.  In 
this isolated furtherest north of all the cities is a colony of people who 
for interprise, accomplishment & hospitality are hard to beat.  They 
seem about the best read of any community we have found.  Their 
isolation and long winters give them more opportunity for books and 
social associations.  Our audiences were large and appreciative.33 

 
In 1907, another famous writer, Rudyard Kipling, visited Winnipeg.34  And he 
wrote two sentences that I think describe this city – then and now – better than 
any other: 
 

It was the spirit in the thin dancing air – the new spirit of the new city 
– which rejoiced me.  Winnipeg has Things in abundance, but has 
learned to put them beneath her feet, not on top of her mind, and so is 
older than many cities.35 

 
So, did Winnipeg really invent the media?  Obviously, not by itself.  But did it 
contribute to the development of the media above and beyond its size and 
location?  Absolutely. 
 

                                                 
32 Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man (McGraw-Hill), 1965, p. 207 
(originally published in 1964). 
33 James Burton Pond, notebook relating to S.L. Clemens’ (Mark Twain) readings and visit to 
Winnipeg on July 26-28, 1895, New York Public Library. 
34 On his visit to Winnipeg in October 1907, Kipling spoke to a meeting of the Canadian Club; at the 
event, the toast to Kipling was proposed by the Rev. Charles W. Gordon (“Ralph Connor”). 
35 Rudyard Kipling, Letters to the Family (The Macmillan Company of Canada), 1910, pp. 62-63. 


