
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

This article appeared in the Fall 2012 issue of 
 

Manitoba History 
 

Published by the Manitoba Historical Society 
 
 
 
 



	 No. 70 | Fall 2012	 5

by Ken Goldstein

How Winnipeg Invented the Media

Ken Goldstein is President of Communications 
Management Inc., based in Winnipeg. He is 
one of Canada’s leading authorities on media 
economics and media trends. Ken has a 
Master of Science in Journalism from the 
Medill School of Journalism at Northwestern 
University, and has served as Associate 
Deputy Minister of Communications for the 
Province of Manitoba.

Introduction

I
t is indeed bold to declare Winnipeg—an isolated 
Prairie city—as the inventor of the media, but there 
is considerable evidence that people and events in 

and from Winnipeg have influenced the media in Canada 
and internationally far beyond what anyone might have 
anticipated. 

There are important Winnipeg links to all of the 
following: 

•	 the first Canadian movie 
•	 the formation of Canadian Press
•	 the creation of the CBC
•	 the creation of CTV
•	 the regulation of broadcasting
•	 freedom of the press in Canada
•	 the world’s first co-operatively-owned daily 

newspaper
•	 Harlequin Books

But why Winnipeg? A century ago, Winnipeg was one 
of the fastest-growing cities in North America. It was a 
magnet for immigrants, for those seeking to build a better 
life, or make their fortune, or both, in a new country. And 
immigration itself can be seen as a form of entrepreneurship 
or risk-taking.

In 1895, Mark Twain visited Winnipeg on a speaking 
tour. After his visit, his tour promoter, James Pond, wrote 
this about the city:

Winnipeg, of all our visits, seems to have been 
the most enjoyable. In this isolated furtherest 
north of all the cities is a colony of people who 
for interprise, accomplishment & hospitality are 
hard to beat. They seem about the best read of 
any community we have found. Their isolation 
and long winters give them more opportunity for 

books and social associations. Our audiences were 
large and appreciative.1

In 1907, another famous writer, Rudyard Kipling, 
visited Winnipeg.2 And he wrote two sentences that may 
describe Winnipeg—then and now—better than any other:

It was the spirit in the thin dancing air—the 
new spirit of the new city—which rejoiced me. 
Winnipeg has Things in abundance, but has 
learned to put them beneath her feet, not on top of 
her mind, and so is older than many cities.3

Setting the Stage

The first newspaper published in Manitoba—The 
Nor’Wester—appeared on 28 December 1859; it lasted 
almost 10 years. Many other publications followed, but 
none more important than the Manitoba Free Press, started 
by William F. Luxton and John A. Kenny as a weekly in 
1872. It became a daily newspaper in 1874.4

As a result of a process that began in late 1889, and 
culminated on 13 January 1890, the Free Press absorbed its 
remaining competitor, the Sun, and there was a brief period 
in early 1890 when the Free Press was Winnipeg’s only 
daily newspaper. But Robert Lorne Richardson, a former 
city editor of the Sun, launched The Winnipeg Tribune on 
28 January 1890.5

In order to pay for its ambitions, the Free Press had 
accepted financial support in 1888 and 1889 from two 
prominent Canadians, Sir Donald Smith and William 
Cornelius Van Horne—in effect, from the Canadian Pacific 
Railway. Luxton was not prepared to bend to the editorial 
dictates of Smith and Van Horne, but he was also not able 
to raise the funds to buy out their interests in the paper. 
He was forced out in 1893.6

After Luxton left the Free Press, he joined forces with 
a number of Manitoba Conservatives to start a new daily 
newspaper in 1894, called the Nor’Wester, which became the 
Winnipeg Telegram in 1898, although Luxton left the paper 
in that same year.

In the 1896 federal election, the Tribune’s Richardson 
was elected to the House of Commons as a Liberal 
representing Lisgar. Later in 1896, in a by-election, Clifford 
Sifton was elected as a Liberal to represent Brandon in the 
House of Commons, and was appointed Minister of the 
Interior in the Laurier Government.

Sifton and Richardson quickly became bitter enemies 
and rivals in a struggle for control of the Liberal party in 
Manitoba and the North-West. By the middle of 1897, Sifton 
had decided that Richardson’s Tribune could not be relied 
upon for the kind of political support he felt was necessary, 

Winnipeg is home to a remarkable number of Canadian 
media “firsts”, from producing the country’s very first 
moving picture to establishing Canadian Press, and so 
much more.



6	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

so he entered into negotiations that led to his purchase of 
the Free Press from Smith and Van Horne.7

By 1898, Sifton was beginning to assert his control 
over the Free Press, and Richardson was using the Tribune 
to attack Sifton, but the Winnipeg Telegram was drifting. 
After Luxton left the Telegram, there was a period of over 
two years when prominent Winnipeg Conservatives sought 
out potential buyers for the paper.

Finally, early in 1901, W. Sanford Evans was persuaded 
to move to Winnipeg to invest in—and run—the Telegram. 
Evans, then 31, had received part of his education in 
Hamilton, where he had been a co-founder of the first 
Canadian Club. He had worked as a journalist for The 
Mail and Empire in Toronto, and was active in Conservative 
politics. Evans came to Winnipeg with assurances 
from prominent Conservatives about the financing of 
the Telegram, and also with a promise of support for 
a Conservative nomination for a seat in the House of 
Commons.8

But Evans was not the only person or company with 
whom local Conservatives had negotiated to take over 
the Telegram. Discussions had also taken place with the 
Southams, then owners of two newspapers, the Hamilton 
Spectator and the Ottawa Citizen. In fact, a story on Page 1 
of The Globe, on 27 August 1900, had stated:

It is reported that the Southam Brothers of Ottawa 
have purchased The Winnipeg Telegram.9

The Globe report was not correct. But why choose Evans 
instead of established newspaper proprietors? The answer 
is contained in a letter from Sanford Evans to Wilson M. 
Southam (in Ottawa). Evans was acquainted with the 
Southam family, and wanted to assure them that he had 
not been working against their interests. He told Southam:

I found that because of the supposed connection 
between yourselves and the C.P.R. the Party in 
Manitoba hesitated to sanction the transfer of the 
paper to you seeing that the Free Press was already 
largely under the influence of that company …

I learned that there would be no objection from 
any source to the taking over of the paper by a 
company which was not bound to any railroad 
interests. From all I could gather there seemed no 
probability that the opposition to your acquisition 
of the paper would be removed and so I felt that I 
would not be working against you in any way if I 
investigated the matter further.10

So it appears that a perceived link between the Southams 
and the CPR prevented their entry into the Winnipeg 
market in 1900 or 1901. One of the consequences was to 
bring to Winnipeg a person who would become one of 
the city’s most prominent business and political leaders. 
The promised Conservative nomination was delivered in 

Private Screening for Strange 1911 Film

The Manitoba Free Press published a small article 
about what must truly have been one of the 
strangest screenings in Winnipeg, a film produced 
by Winnipeg’s official movie censor. The story ran 
at the bottom of page 7 of the 5 October 1911 edition, 
tucked innocuously between advertisements for 
Dodd’s Kidney Pills, Ceetee’s woolen underwear 
and O’Keefe’s Pilsener Lager.

Oddest moving pictures in the world

While the managers of the many motion 
picture theatres in the city are vying 
with each other in the eternal search for 
novelties and sensations, it remained 
for Frank Kerr, the official censor of all 
motion picture films for Manitoba, to 
announce what promises to be the most 
unique “photoplay” exhibition ever seen 
in the world, far less just Winnipeg. As 
the result of the rigid censorship of films 
shown in Winnipeg during the past year 
or more, Mr. Kerr and his staff have found 
it necessary to “cut out” many strips of 
film depicting scenes that it was decided 
would be subversive of morals and might 
even be regarded as excitants of crime. 
These include pictures showing murders, 
suicides, hold-ups, glaring examples 
of marital infelicity and in some cases 
pictures of a more or less vicious nature. 
Scenes of this description were eliminated 
from the films to be shown in the city by 
the simple method of using a sharp pair 
of scissors. All those sections have been 
carefully saved and now they have been 
pasted together to make a “reel” of rather 
more than average length.

The exhibit ion of  this  unique 
“photoplay” will be confined to a very 
select few. Primarily, Mr. Kerr’s idea was 
to show the members of the city council 
just what the censors are doing, and 
the city fathers will thereafter form the 
greater part of the small audience that 
will see a private “run”. Managers of the 
different theatres will be invited, and 
apart from them, outsiders will stand a 
very poor chance of seeing the queerest 
set of pictures ever gathered together. The 
present intention is to give the exhibition 
in one of the city theatres after regular 
business hours, and the film is then to be 
destroyed.



	 No. 70 | Fall 2012	 7

How Winnipeg Invented the Media

1904, but Evans was defeated in the general election. In 
November 1905, Evans announced that he was severing his 
association with the Telegram, and he turned his attention 
to other business and political ventures in Winnipeg. He 
served as Winnipeg’s mayor for three years (1909 to 1911) 
and later served as a Conservative member of the Manitoba 
Legislature from 1922 to 1936.11

The Telegram, still with the financial backing of 
prominent Conservatives, then hired a new President 
and Editor, Mark Edgar Nichols. Nichols, 32, a tall and 
commanding figure, had been Parliamentary correspondent 
for the Toronto Telegram, and was an editorial writer for The 
Toronto World immediately prior to coming to Winnipeg.12

At the Free Press, Sifton had attracted two remarkable 
professionals to run his newspaper—E. H. Macklin as 
business manager and John W. Dafoe as editor. Edward 
Hamilton Macklin was born in Hamilton in 1863 and started 
newspaper work in the business office of the Toronto 
Globe at the age of 16, in 1879. On 25 March 1880, he was 
addressing envelopes in a room next to the office of George 
Brown, The Globe’s founder and editor (and a Father of 
Confederation), when a discharged former employee shot 
Brown. (Brown died of his wound on 9 May 1880.) By 
1890, Macklin was cashier of The Globe, and in 1900, he was 
recruited by Clifford Sifton to become business manager of 
the Free Press. Macklin cut a dashing figure, with moustache 
and goatee, black felt hat, cigar and cane.13

John Wesley Dafoe was born in the Ottawa Valley 
in 1866. He first came to Winnipeg in 1886, to work for 

Luxton as a reporter at the Free Press, until he returned to 
Montreal in 1892.14 In 1901, Clifford Sifton offered Dafoe the 
editorship of the Manitoba Free Press. Both were Liberals; 
both saw the development of a Western Canada with a 
strong voice in national affairs. Dafoe accepted Sifton’s 
offer and returned to Winnipeg as editor of the Free Press, 
a position he would hold until his death in 1944. Described 
by one writer as a “big, strong, shaggy man,” Dafoe neither 
smoked nor drank.15

Although very different in personality, Dafoe and 
Macklin had skills that complemented each other. By 1907, 
under their combined direction, the Free Press was already 
well on its way to becoming the dominant daily newspaper 
in Western Canada and one of the most important in 
Canada, a position it would hold until the middle of the 
century.

From 1859, when the first Nor’Wester was published, 
to just after the turn of the twentieth century, Winnipeg 
was clearly inventing its own media, for and about the 
city and the region.

But, starting in 1897, Winnipeg and Manitoba have 
also been linked to a remarkable number of people and 
developments that have helped shape the course of the 
media far beyond the borders of the city, the province or 
the country.

The First Canadian Movie

The making of Canada’s very first moving picture, in 
1897–1898, is a story, in fact, worthy of Hollywood.16 And 
the more one researches the story, the more one finds a 
tangled web of arguments, claims and counter-claims, 
about who did the filming, who paid for it, and who had 
the right to use it.

James Freer emigrated from Bristol, England, in 1888, 
to farm near Brandon. According to a number of sources, 
starting in 1897, Freer produced the first Canadian movie, 
a documentary that came to be titled “Ten Years in 
Manitoba,” and which put together a collection of scenes 
about the province. In 1898 and 1899, with financial help 
from the CPR, Freer toured Britain and used the film as a 
way of encouraging people to come to Manitoba.17

There is no question that Freer assembled and promoted 
this first Canadian movie. But who did the actual filming? 
It appears that Freer may have purchased the filmed scenes 
of Winnipeg and rural Manitoba from someone else—a 
Winnipeg bartender named R. A. “Dick” Hardie.

Freer’s interest in using an earlier form of slide 
projection dates back to at least 1893, when he wrote to the 
federal government asking that the duty be waived on the 
importation of the necessary equipment.18

But the actual filming of the first moving pictures 
in Manitoba may be linked to three other people—the 
above-mentioned Hardie, an entertainer/promoter 
named Cosgrove, and E. H. Amet, an American involved 
with a number of early movie industry inventions. The 
relationships between and among those three, and with 
Freer, are not completely clear.

A re-enactment of the 1872 arrival of the Free Press’ first hand press 
in Winnipeg, on Portage Avenue in front of the Free Press building 
at Carlton Street. Note the billboard with the ladder beside it, 
used for posting hand-written bulletins, and for posting election 
results. The sign on the cart reads, “Red River Cart transporting 
to Winnipeg in 1872 the original hand press first used by the 
Free Press. Capacity of 1st hand press about 400 pages per hour. 
Capacity of present press equipment 1,872,000 pages per hour. 
Ox driver (Pen) Robert Penwarden, Cornishman, Winnipeg Old-
Timer and oldest member of the Free Press Family.”

Winnipeg Free Press



8	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

A handbill announcing James Freer’s moving 
picture “Ten Years in Manitoba”, the first one 
ever made in Canada, being shown in Dorchester, 
England, in 1899.

The filming of Manitoba scenes (including one 
of Manitoba Premier Greenway working on his own 
farm) appears to go back to mid-1897. For example, on 
3 September 1897, the Free Press reported:

Messrs. [Amet] and Hardie, the two gentlemen 
who have been engaged for some time securing 
kinetograph scenes of Manitoba harvesting 
operations, have returned to the city, and report 
progress. One of the scenes secured is a very 
interesting one. It is Premier 
Greenway in one of his own 
fields, with coat off and sleeves 
rolled up, engaged in stooking 
grain. The scene will be shown 
by the Cosgrove company who 
leave shortly to play at points 
on the main line.19

On 9 December 1897, the Free Press 
reported:

Mr. James S. Freer of Brandon 
… is in the city for the purpose 
of completing arrangements for 
an extended and well earned 
holiday in the old country. … 
Instead of taking the trip for 
the purpose of a good soft time 
Mr. Freer’s active temperament 
will find full scope in his new 
venture, for he intends to equip 
himself with the latest and most 
scientific method of advertising 
the country of his adoption 
by the kinetoscope and living 
pictures of prairie life …20

But a report in the Free Press the 
very next day (10 December 1897) 
seems to indicate that Hardie and 
Cosgrove also had wider exhibition 
plans for their Manitoba scenes:

Messrs. Cosgrove and Hardie left for Montreal 
and Ottawa yesterday to interview the C.P.R. 
and Dominion government with reference to the 
Kinetoscope harvesting scenes in Manitoba.21

Early in 1898, the Free Press reported that Hardie was 
exhibiting his scenes at the Grand Theatre in Winnipeg, 
and that Cosgrove was exhibiting similar scenes in 
smaller Manitoba communities. And then, on 15 January 
1898, a letter from Hardie was published in the Free Press, 
challenging Cosgrove’s claim to have originated the 
Kinetoscope harvesting scenes:

As I see a notice in one of the Brandon papers that 
John Cosgrove, of the Cosgrove family, was the 
originator of the Manitoba harvesting scenes and 
promoter of the kinetoscope exhibitions given by 
the Cosgrove family, I wish to state that the first 
kinetoscope the Cosgroves had out … was owned 
by me, and is still in my possession. … Now, as 
regards his being the originator of the Manitoba 
harvesting scenes, I have talked the matter over 
with E. H. Amet, of Chicago, the photographer 

who took those pictures before 
I ever saw Cosgrove, and defy 
Cosgrove to contradict any of 
the above statements.22

Cosgrove responded with a long 
letter to the Free Press that was 
published on 18 January 1898, in 
which he did, indeed, contradict 
Hardie’s version of events. The 
letter from Cosgrove starts with 
these words:

T o  m y  s u r p r i s e  a n d 
astonishment, I see a notice 
in your paper under the head 
of “A Contradiction,” by R. A. 
Hardie, about the origin of the 
Manitoba Harvesting Scenes, 
of which I not only claim to be 
the originator … but financial 
promoter of the scheme as 
well.23

Cosgrove’s letter also dealt 
with the trip that he and Hardie 
had taken to Montreal and Ottawa:

Mr. Hardie is, of course, very 
much put out because I am 
not furnishing more money 
to further this scheme, but 
when I went down to Ottawa 
and Montreal to interview the 

C.P.R. and Dominion government a few weeks 
ago, they gave me very poor encouragement, and 
I decided to drop the thing at once. Mr. Hardie was 
to have gone with me to interview, but instead, got 
a free ticket to Montreal and return, and went to 
Syracuse on business.24

It is not clear how, or if, the dispute between Hardie and 
Cosgrove was ever resolved. However, we do know that 
by March 1898, Freer was in London, exhibiting his film, 
which included scenes that fit the description of scenes 
used by Hardie.



	 No. 70 | Fall 2012	 9

How Winnipeg Invented the Media

How that happened may never be known with absolute 
certainty. But Freer farmed near Brandon, and was active 
in making slide presentations in communities in the area. 
He was likely acquainted with the Member of Parliament 
for Brandon, Clifford Sifton, who by 1897 was one of the 
most powerful members of the Laurier Cabinet. Thus, it 
is possible that Sifton was convinced to endorse Freer’s 
scheme for exhibiting Manitoba scenes.

After touring Britain in 1898 and 1899, Freer continued 
his interest in filming Manitoba scenes. In 1901, he 
appeared in Winnipeg before the “royal reception executive 
committee,” and asked for a grant of $25 to help him 
purchase more film; his request was referred to a civic 
committee.25

So, in the space of four years, we have the first Canadian 
movie, the first arguments over financing and copyright, 
and the first example of a Canadian film-maker asking for 
a government grant, all in Manitoba.

The Creation of Canadian Press

The year 1907 marked a turning point in the history of 
the media in Canada, because of a dispute that started in 
Winnipeg.

In 1907, the Canadian Pacific Railway Telegraph 
Company had a monopoly in the distribution of the 
Associated Press wire service in Canada. In July 1907, the 
railway telegraph company sent a note from its office at 
McDermot and Main to its three Winnipeg daily newspaper 
clients, the Free Press, Tribune and Telegram. 26 The note told 
them they would no longer receive the full New York AP 
feed every day from Eastern Canada. Instead, the telegraph 
company would decide what to send the papers from St. 
Paul, Minnesota. And the telegraph company also told 
the three newspapers that, on 1 August, their charges for 
receiving the AP service would increase substantially.27

We know that these newspapers had personal and 
political rivalries that went far beyond normal commercial 
competition. And we also know that the Free Press was the 
strongest paper. In theory, it could have paid the increased 
amount, and hoped that the extra expense would have 
weakened its competitors.

But something very different happened. Shortly after 
receiving the note from the CPR telegraph company, and 
despite their rivalries, four people met: R. L. Richardson 
of the Tribune, M. E. Nichols of the Telegram, and E. H. 
Macklin and J. W. Dafoe of the Free Press. They decided that 
the telegraph company had overstepped the boundaries 
between content and carriage, and they set to work to 
create an alternative.28

The first name they had for that alternative was 
Western Associated Press, but as the alternative spread to 
other newspapers across Canada, it adopted the name we 
know it by today—Canadian Press. In a paper presented 
to the Manitoba Historical Society in 1930, Dafoe talked of 
his involvement in the events that led to the formation of 
Canadian Press:

It seems incredible when it is recalled that up 
to 1907 the newspapers of Canada bought their 
[news services] from the telegraph companies, one 
of which, at least, was an auxiliary of a railway 
corporation. The impropriety of having such a 
service and its inadequacy were felt keenly by 
the Winnipeg newspapers and in the summer 
of 1907, finding something at last on which they 
could agree, they met together; Mr. Macklin and 
I for the Free Press; Mr. Nichols for the Telegram; 
and Mr. Richardson for the Tribune. We made a 
solemn vow that for better or worse, we would 
have our own news service, obtained from sources 
open to us.29

Dafoe then went on to reveal his role in gaining access to 
news services from the United States:

I remember going first to Chicago and then to New 
York to arrange for such an independent news 
service as could be obtained at that time. The result 
was the formation of the Western Associated Press, 
which began in Winnipeg and spread throughout 
the west. Within five years cooperative news 
gathering came into effect throughout Canada. 
As the outcome of the movement which started 
in Winnipeg, the Canadian Press came into 
existence.30

 “Ralph Connor” Meets the President

A hundred years ago, Winnipeg was home to one of the 
most famous living Canadians—the novelist Ralph Connor. 
But “Ralph Connor” was the pen name of one of Winnipeg’s 
prominent citizens, the Rev. Charles William Gordon of St. 
Stephen’s Presbyterian Church. His fame spread far beyond 
the borders of Canada, and his fans included Theodore 
Roosevelt and Woodrow Wilson. In fact, Gordon attended 
Wilson’s inauguration in 1913.

After the First World War broke out, Gordon enlisted, 
at the age of 54, as a chaplain to the Canadian forces. But the 
British government felt that Gordon’s fame could be better 
used in attempting to encourage the United States to enter 
the war. So Gordon came back to Winnipeg at Christmas 
1916, and then, in early 1917, he set off on a speaking tour 
of the United States.31

On Sunday, 18 February 1917, Gordon spoke to a 
large audience at the First Congregational Church in 
Washington, DC.32 The next day, he sent a note to the 
White House. On Tuesday, 20 February 1917, at 4:30 PM, 
Rev. Charles W. Gordon of Winnipeg was ushered in to 
meet the President of the United States, and he proceeded 
to give President Wilson a tongue-lashing over the USA’s 
continued neutrality.33

Newspaperwomen and the Right to Vote

In the years leading up to 1916, a different kind of battle 
had been fought in Manitoba—the political battle to allow 



10	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

women to vote. In her book, Women Who Made the News, 
Marjory Lang talks about the famous “Mock Parliament” 
held in Winnipeg in January 1914, and notes:

In the skit that made the Winnipeg Political 
Equality League famous and Manitoba premier 
Sir Rodmond Roblin infamous, newspaperwomen 
took the leading roles. Kennethe Haig of the 
Manitoba Free Press played the attorney general, 
Isabel Graham of the Grain Growers’ Guide was 
speaker, while Genevieve Lipsett-Skinner, political 
correspondent for a variety of papers including the 
conservative Winnipeg Telegram, became minister 
of economy and agriculture. The Beynon sisters, 
Lillian Thomas and Francis, acted as members of 
the opposition, while Nellie McClung clinched her 
place in women’s history by her cheeky portrayal 
of the fatuous manner of the premier himself. 
Directing the whole production was Harriet 
Walker, editor of Curtain Call.”34

Two years later, in January 1916, Manitoba became the first 
province in Canada to extend to women the right to vote 
in provincial elections.

Student Paper Takes the Lead in 1920

Let’s move forward now, to 1920, when we find that 
Manitoba had over 100 newspapers of all types, including 
dailies, weeklies, and many ethnic newspapers serving 
immigrant communities.

In January 1920, the three daily newspapers in 
Winnipeg were unable to publish for six days because of 
a shortage of newsprint. The student newspaper at the 
University of Manitoba, The Manitoban, had sufficient 
newsprint, and published as a daily for four of those days.35

Since The Manitoban did not have access to news 
services, it monitored radio broadcasts from the U.S. and 

used them as a source for non-local news. The editor of The 
Manitoban was a young man named Graham Spry, whose 
interest in radio would later have a profound influence on 
the development of this new medium in Canada.

Seditious Libel and Freedom of the Press

A number of trials of the leaders of the 1919 general strike 
were going on in Winnipeg in early 1920, and one of them 
had important implications for the freedom of the press in 
Canada. Two of the strike leaders had been charged with 
seditious libel. The first of those libel trials to proceed was 
against Fred Dixon, a member of the Manitoba Legislature, 
and it started on 20 January 1920. Dixon chose to defend 
himself, to defend the proposition that a citizen had the 
right to criticize the government. The jury’s verdict was 
delivered on 16 February 1920: not guilty. Dixon left the 
courtroom, walked across Broadway and resumed his seat 
in the Manitoba Legislature.36

As a result of the Dixon verdict, the Crown decided 
not to proceed with the seditious libel case against the 
other person that had been charged, J. S. Woodsworth. 
Woodsworth was subsequently elected to Parliament, 
became the first leader of the CCF, and the rest of that story 
is, as they say, truly history.

In 1835, in Nova Scotia, when he won acquittal against 
charges of criminal libel, Joseph Howe famously stated, 
“Leave an unshackled press as a legacy to your children.”37 
There is a philosophical link that runs from Howe in Nova 
Scotia to Dixon in Winnipeg to our current Charter of Rights 
and Freedoms.

Southam and Sifton and Anti-Competitive Behaviour

The newsprint shortage and the seditious libel decision 
were just the beginning of a remarkable year. In June 1920, 
the Southam company purchased The Winnipeg Tribune. 
In October 1920, Southam also purchased the Winnipeg 
Telegram, and merged it into the Tribune, leaving Winnipeg 
with two daily newspapers.38

About a year later, Winnipeg was the focus of one of 
the more interesting chapters in the history of Canadian 
newspapers. It started with a letter from Wilson M. 
Southam to Sir Clifford Sifton. Southam had entered into 
a series of arrangements to minimize the competition with 
its rival in Ottawa, and now was seeking to do the same 
thing in Winnipeg.39

In News and the Southams, author Charles Bruce 
documented the fact that there were co-operative 
arrangements between Southam’s Ottawa Citizen and the 
competing Ottawa Journal, beginning as early as 1916. 
Bruce reported:

In a business sense, the Citizen and the Journal 
went into a kind of partnership to end cut-throat 
competition … some of its business effects 
were preserved for years in a series of working 
agreements.

With no television and few radios in Winnipeg in 1907, the 
provincial election results were posted by hand on the large 
billboard on the Portage Avenue side of the Free Press building, 
drawing large crowds for the latest news.

Winnipeg Free Press



	 No. 70 | Fall 2012	 11

How Winnipeg Invented the Media

Most important and longest lasting of these was the 
Ottawa Newspapers’ Subscription bureau, a joint 
set-up that took over circulation of both papers.

An advertising agreement, even more unusual in 
form, provided that in any year when one paper’s 
linage exceeded the other’s (excluding the Journal’s 
patent-medicine ads) they would split the net 
surplus revenue.40

On 25 October 1921, Wilson M. Southam wrote to Sir 
Clifford Sifton to suggest that the two publishers form an 
arrangement in Winnipeg similar to the arrangement that 
Southam had made with its competitor in Ottawa:

I would think the first step in such a task would 
be to furnish each other with full and complete 
information in regard to all the departments 
and details of our respective businesses. We are 
willing to trust you and your executives with 
this information in regard to The Tribune as a 
guarantee of our good faith. If similar information 
can be furnished us in regard to The Free Press each 
side will then be in a position to make suggestions 
for the solution of our trouble, based on accurate 
information of the entire field.41

Southam wrote Sifton again on 2 November 1921, and 
compared the situation in Winnipeg with the situation in 
Ottawa:

I have just been examining the statements of the 
various newspapers in which we are interested 
and I note that The Winnipeg Tribune, during 
the month of September, because of competitive 
expenditures, has a percentage of advertising to 
news of only 49.31%, whereas The Citizen, because 
of co-operative arrangements, was enabled to run 
58.99% of advertising to news.42

From reviewing the correspondence, it appears that 
some form of arrangement was developed between the 
two companies for their Winnipeg newspapers, and that 
it may have continued (at least to some degree) until the 
early 1960s.43

In 1924, there was a rumour that a Vancouver 
entrepreneur named Charles Campbell would attempt to 
undercut the two Winnipeg dailies by starting a one-cent 
daily newspaper in Winnipeg, at a time when the Winnipeg 
dailies were charging five cents a copy. (Campbell had 
done the same in Vancouver, and published the paper until 
bought out by one of the other Vancouver dailies.44) To deal 
with the potential competitor, representatives of Southam 
and Sifton met to plan a response, as reported by E. H. 
Macklin, the President and General Manager of the Free 
Press, to Sir Clifford Sifton, in a letter dated 21 August 1924:

A one-cent newspaper in Winnipeg would attract 
readers like a crowd to a prize fight and, like the 
crowd at a prize fight, they would consist of all 
sorts and conditions, the poor as well as the rich.45

Macklin then went on to outline the planned strategy:

There is nothing complicated or subtle about the 
plan to be adopted. It consists in closely watching 
the other fellow’s movements and intentions, 
employing detectives for the service, and when 
we learn that it is Campbell’s intention to actually 
produce a paper the next step is to discover the date 
of the publication and anticipate the appearance of 
his paper by putting a one-cent paper on the streets 
under cover of a separate company and financed 
by the two Winnipeg newspapers.46

We do not know if Campbell was informed of the 
Winnipeg plans to counter his possible entry into the 

The Ethnic Press and Me

While the daily newspapers, and particularly the 
Free Press, were important in the early part of the 
20th century, we should not forget the many ethnic 
newspapers that were published in Winnipeg in 
languages other than English or French. 

Those papers served three main functions—
to help newcomers adjust to their new country, 
to bring news of the old country, and to act as a 
kind of bulletin board for people in that language 
community.

One such example comes to mind. About 
100 years ago, Frank Simkin started the Yiddishe 
Vorte, published in Yiddish.* In the fall of 1920, 
that paper carried a letter from a young woman 
near Kiev, looking for help from an aunt and uncle 
that she thought were in Winnipeg. A woman 
read the letter, knew the aunt and uncle, and ran 
down Selkirk Avenue to tell them “your niece is 
looking for you.” The aunt and uncle went to one 
of the loan societies and helped to bring over the 
young woman, her husband, and their two young 
daughters.

The young woman and her husband were my 
grandparents; their daughters were my mother and 
my aunt. Without the Yiddishe Vorte, you might be 
reading a different article.

Ken Goldstein

*	 One of the people who helped Frank Simkin start the 
paper was Harry Parker, the father of Ed Parker of Ryerson 
Journalism fame.



12	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

Free Press newspapers were delivered and sold out of a motorcycle 
sidecar, 1920s.

Winnipeg Free Press

market, but we do know that Campbell did not attempt to 
start a one-cent daily newspaper in Winnipeg.

Radio as “New Media”

In the early 1920s, newspapers were still important, but 
radio was “new media.” By 1922, the Free Press and Tribune 
had each established radio stations. By 1923, however, 
the experiments were not going well. At the same time, 
the Manitoba Telephone System (Manitoba Government 
Telephones) was interested in radio, in part because it saw 
radio as a potential competitor.

The two daily newspapers agreed to vacate the field, 
and the telephone system established a new radio station 
in Winnipeg, CKY. To make that happen, the governments 
of Manitoba and Canada negotiated a deal in 1923 under 
which the provincial telephone system would receive 50 per 
cent of the radio receiver licence fees collected in Manitoba, 
and would have what amounted to a veto over any other 
radio station licences in the province.47

The head of the Manitoba Telephone System at the 
time was John E. Lowry, and it can be argued that, by 
exercising the powers in the agreement between Canada 
and Manitoba, he was, in fact, Canada’s first regulator of 
broadcasting.

The degree to which the Province of Manitoba 
exercised real regulatory control over radio broadcasting 
in Manitoba in the late 1920s is illustrated by an exchange 
of correspondence from 1927, involving James Richardson 
& Sons, Limited, the provincial government, and the 
federal Department of Marine and Fisheries (which had 
responsibility for radio at that time).

In March 1927, James Richardson & Sons was seeking a 
licence to establish a radio station in Brandon. The company 
started by contacting the federal department, and that 
department’s reply is described in a 10 March 1927 letter 
from James Richardson & Sons to the federal Department 
of Marine and Fisheries:

We wish to thank you for your telegram of the 
9th instant, explaining that an agreement exists 
between the Dominion Government and our 
Provincial Government, which prevents your 
department from considering an application from 
us for the establishment of a broadcast station at 
Brandon.48

Therefore, on 10 March 1927, the company applied for a 
radio licence to both the Manitoba Minister of Telephones 
and the federal Department of Marine and Fisheries. 
On 16 March 1927, Lowry replied to Paul Dow of James 
Richardson & Sons, as follows:

Your letter of March 10th to the Honorable Minister 
of Telephones, applying for a broadcasting license at 
Brandon, has been referred to me with instructions 
to advise you that there appears insufficient 
reasons to authorise another broadcasting station 
at this time.49

Lowry briefed Premier John Bracken on the subject in a 
letter dated 3 May 1927, in which he raised the possibility 
that the granting of a radio licence to James Richardson & 
Sons would allow that company to engage in propaganda 
against the wheat pool movement.50

On 16 August 1927, James A. Richardson himself talked 
to Premier John Bracken about his company’s desire for 
a radio station in Brandon, and then followed up with 
a two-page letter to Premier Bracken taking issue with 
Lowry’s refusal to grant a radio licence to James Richardson 
& Sons.51 But Bracken did not overrule Lowry. Having 
exercised its veto, the Manitoba Telephone System then 
established radio station CKX in Brandon in 1928.

And here is an interesting historical footnote. In 1923, 
the federal government had indicated its willingness to 
make similar licence-fee sharing arrangements with stations 
in other provinces, but none of them took Ottawa up on 
the offer. One can only speculate on how broadcasting in 
Canada might have developed differently if other stations 
and/or other provincial governments would have acted on 
the federal government’s willingness to share some of its 
jurisdiction at that time.

While the business models for radio may have been 
uncertain, public interest in radio was high. As has been 
the case with the Internet, teenagers were teaching the 
technology to adults. One of the teenagers in Winnipeg 
in the 1920s was a young man named Spencer Caldwell. 
At 19, he was managing the radio department in the new 
Hudson’s Bay store in downtown Winnipeg. He decided 
to enter broadcasting as a career. Many years later, in 1961, 
he was awarded the licence for CTV—Canada’s first private 
television network.52

At the same Winnipeg high school Caldwell had 
attended (Kelvin) and two years younger than Caldwell, 
there was another young man interested in radio. In fact, 
he had built his own crystal set at the age of 12. His name 
was Marshall McLuhan.53



	 No. 70 | Fall 2012	 13

How Winnipeg Invented the Media

By the late 1920s, interest in radio had grown 
sufficiently that the federal government set up the Aird 
Royal Commission, which recommended a publicly owned 
system.54 To support the Aird Commission proposals, 
Graham Spry, the former student editor of The Manitoban, 
helped establish the Canadian Radio League, which lobbied 
successfully for the creation of a national public broadcaster 
in Canada.

The Canadian Radio Broadcasting Commission (CRBC) 
was created in 1932 and was replaced by the Canadian 
Broadcasting Corporation (CBC) in 1936. And Spry, of 
course, is commonly considered to be the father of the CBC.

“Wilhelmina Stitch”: 
From Winnipeg to Britain’s Daily Herald

In 1933, in England, the Daily Herald became the world’s 
best-selling newspaper, with a circulation of two million.55 
And, by mid-1934, one of the most popular columnists on 
that paper was Wilhelmina Stitch. Except that was not her 
real name. Her real name was Ruth Jacobs Cohen Collie. 
She had been married to E. Arakie Cohen, a prominent 
Winnipeg lawyer.

Arakie Cohen was born in Rangoon, Burma, educated 
in Calcutta, moved to London, and then came to Winnipeg 
in 1906. On a trip to England in 1908, he wooed and wed 
Ruth Jacobs, a granddaughter of one of the rabbis at the 
Great Synagogue of London. He brought his wife home to 
Winnipeg, where they lived on Polson Avenue.56

From 1913 to 1919, Ruth Cohen dabbled in journalism 
as a hobby, under different pen names. When Arakie 
Cohen died in 1919, she was forced to rely on her writing 
skills to support herself and her young son. She eventually 
moved back to England, remarried and achieved fame as 
“Wilhelmina Stitch.”57

“The Greatest Man in Canada”

In June 1942, Fortune magazine carried an article titled “The 
Greatest Man in Canada.”58 The article was about one of 
Canada’s greatest journalists, John W. Dafoe, the editor of 
the Winnipeg Free Press from 1901 to his passing in 1944.

Over more than four decades, it was the editorial 
voice of John W. Dafoe, in the Free Press, that helped put 
Winnipeg on the map. While the Free Press tended to favour 
what might be called a right-wing 19th-century liberalism 
on economic matters, it was in foreign policy that Dafoe’s 
voice often spoke most forcefully.

In September 1938, Prime Minister Chamberlain 
of England signed the Munich Agreement with 
Hitler, effectively giving Nazi Germany control over 
Czechoslovakia. Many Western media were hesitant to be 
too critical, since the memory of the First World War was 
only 20 years old. In fact, the BBC deliberately downplayed 
the opposition to the Munich Agreement at the urging of 
the British Foreign Office.59

Dafoe did not hesitate to be critical. The headline on 
the lead editorial in the Free Press on 30 September 1938 
read: “What’s the Cheering For?” Dafoe took the Munich 

Agreement apart and, as a result, there were many in the 
city who cancelled their subscriptions to the Free Press and 
accused Dafoe of being a warmonger.

An article by Robert J. Young (of the University of 
Winnipeg) in the Queen’s Quarterly, Winter 1999, describes 
the Free Press’s continuing opposition to fascism in the 
1930s. Young concludes the article with these words about 
Dafoe and the Free Press: “The press, at least this one, in 
this respect, and at this time, had done its job, fulfilled its 
responsibilities.”60

By September 1939, events proved that Dafoe was 
correct. A measure of Dafoe’s reputation as an editor can 
be found in the Dafoe correspondence in the Archives at 
the University of Manitoba. There is a letter to Dafoe there, 
dated 31 May 1940. Part of the letter reads:

… I and a lot of people with whom I have seen 
eye to eye have been too soft, too willing to 
compromise … I did not have sense enough to see 
that if I didn’t get a real League of Nations, I could 
not afford the luxury of disarmament. …61

The letter is signed by Arthur Hays Sulzberger, the 
publisher of The New York Times.62

On 16 October 1943, a dinner of the Winnipeg Press 
Club was held at Winnipeg’s Royal Alexandra Hotel to 
honour J. W. Dafoe, on the occasion of the 60th anniversary 
of his career in journalism:

Originally planned as a function of the Press club, 
of which Dr. Dafoe is a charter member, the dinner 

Archives of Manitoba, Western Home Monthly, April 1924, page 14.

Ruth Cohen Collie (1888–1936) wrote articles for the Winnipeg 
Tribune and Winnipeg Telegram under the pen names of “Sheila 
Rand” and “Wilhelmina Stitch.” She would later be described as 
“one of the best-known women writers in the British Empire.”



14	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

was expanded to accommodate those outside the 
profession who wished to give recognition to a 
unique record in Canadian journalism.

Nearly 500 guests were present at the dinner, 
including prominent out-of-towners who came 
from both east and west; hundreds sent their 
regrets as being unable to attend, and many more 
had a share in the event through the C.B.C.’s 
national network. Part of Dr. Dafoe’s address was 
sent out over the air and movie cameras whirred 
as the National Film board and photographers for 
Time and Life recorded the proceedings.63

Dafoe died on 9 January 1944. In a reminiscence about 
Dafoe published in 1948, George V. Ferguson, who had 
been managing editor of the Free Press, seemed to recognize 
that, with Dafoe’s passing, an era had come to an end: “It 
was a newspaper’s Golden Age. It lasted a long time.”64

“Owned and Controlled by its Readers”

On Friday, 9 November 1945, The Winnipeg Tribune and 
the Winnipeg Free Press both failed to publish, the result 
of a labour dispute with the International Typographical 
Union. The next day, Saturday, 10 November, Free Press and 
Tribune readers received a strange-looking newspaper—a 
joint edition of the two newspapers. That joint publication 
would continue until the following February, and it had 

The Day the Founder of Time Magazine Came to Winnipeg to See the Editor of the Free Press

Also in Winnipeg is John Bracken, premier of 
Manitoba province for years on end. A one-
time professor of agriculture, Bracken was 
“drafted” as premier by revolting farmers in 
the early 20’s, has kept himself in office since 
then by coalition moves. He is not spectacular 
nor even particularly colorful but he has the 
flavor of a solid statesman.

If the boss could meet and talk to those two 
men (who are friends and probably would 
be delighted to arrange a lunch or dinner in 
Winnipeg) he’d get a broader and more down-
to-earth view of the Canadian scene than he 
could from any other two men in Canada.2

Apparently, on his way across Canada (heading east 
from Jasper) near the end of July 1941, Luce dropped in 
to see Dafoe at the Free Press building on Carlton Street 
in Winnipeg—but on a morning that Dafoe was away!

In correspondence in the following week, Dafoe 
apologized for being away when Luce called, and the 
two men exchanged thoughts on the state of the war at 
that point.3 It seems likely that the Luce trip to Canada 
in 1941 was, at least in part, the genesis of the article 
on Dafoe called “The Greatest Man in Canada”, which 
appeared in the June 1942 issue of Fortune magazine.

1.	 “Henry Luce, 68, Dies in Phoenix”, The New York Times, 1 March 
1967, page 1.

2.	 Memo from Fillmore Calhoun to Allen Grover, 23 July 1941, Time 
Inc. Archives, New York.

3.	 Letter from John W. Dafoe  to Henry R. Luce, 5 August 1941; 
letter from Henry R. Luce to John W. Dafoe, 9 August 1941; John 
W. Dafoe Papers, University of Manitoba Archives & Special 
Collections.

In 1923, Henry R. Luce and Briton Hadden founded 
Time: The Weekly News-Magazine. After Hadden’s death 
in 1929, Luce took full control of the venture, and added 
Fortune in 1930, and Life in 1936. By 1940, Luce was 
one of the most powerful and successful publishers 
in America.1

In July 1941, Luce was planning a trip to Jasper, 
Alberta. He asked his assistant, Allen Grover, to contact 
Time’s Ottawa correspondent, Fillmore Calhoun, for 
advice on people to talk to in Canada. Here is part of 
Calhoun’s reply:

Just occurred to me that if HRL has some spare 
time en route across Canada that he could 
really get an idea of what Canada is like by a 
stopover in Winnipeg.

John W. Dafoe, editor of the Winnipeg Free 
Press, is one of the last of the old “personal” 
journalists and one of the ablest editors on 
the Continent. He’s a big hulking bear of a 
man who has made and broken governments 
in Canada. He still believes in the power of 
the editorial page and puts out the only one 
in Canada worth reading. He turned down a 
knighthood with the classic comment: “Why!  
I shovel the snow off my sidewalks and stoke 
my own furnace!”

He also has turned down the Ambassadorship 
to Washington and numerous cabinet offers, 
preferring to stay on the outside raising hob 
if necessary and directing such efforts as the 
famed Rowell-Sirois report detailing what 
is tragically wrong with Canada’s system of 
government.



	 No. 70 | Fall 2012	 15

How Winnipeg Invented the Media

In late 1945, the Winnipeg Free Press and The Winnipeg Tribune 
were both hit with a labour dispute by their typesetters, and 
published a joint issue starting on Saturday, 10 November. The 
joint publication continued for a number of months.

a number of consequences, some of which are being felt 
today.

The labour dispute and the joint publication provided 
impetus to those who wanted a different kind of newspaper 
in Winnipeg, and so, in 1946, the first steps were taken to 
create a daily newspaper to be published as a consumer co-
operative. Shares were sold door-to-door, with the promise 
that the new paper, to be called the Citizen, would be owned 
and controlled by its readers.

The Winnipeg Citizen actually began publication on 
1 March 1948 as a morning newspaper in competition with 
the two afternoon dailies. The paper lasted 13 months and 
13 days, until 13 April 1949, when it went out of business, 
a victim of being undercapitalized. It was the first time 
anywhere in the world that anyone had tried to start a daily 
newspaper as a consumer co-operative.

The Citizen provided the first real journalism job for 
a young writer named Margaret Laurence, who was the 
paper’s labour reporter. When she left, the news editor 
of the Citizen offered the job to an acquaintance from 
Vancouver named Fred Wilmot, who wanted to break into 
daily journalism. And Fred Wilmot may have been the first 
black journalist ever hired by a Canadian daily newspaper.

After the Second World War

In the case of radio, the changes of the early 1930s had 
put an end to the provincial telephone system (MTS) veto 
power over competitors, and to the licence-fee sharing, but 
MTS continued to operate CKY and CKX as commercial 
affiliates of the CBC.

In early 1946, the CCF government of Saskatchewan, 
under Premier T. C. Douglas, entered into an agreement 
to purchase CHAB in Moose Jaw and applied to the Board 
of the CBC—which was then also the regulator —for 
permission to have the ownership of the licence transferred. 
Permission was denied, and the federal government 
changed the rules and announced a new policy in May 
1946 that prohibited the granting of broadcast licences to 
provincial governments. 65

In 1948, CKY in Winnipeg was sold to the CBC and 
became CBW. (The CKY call letters were reactivated the 
next year for a new private station in Winnipeg.) The 
government’s station in Brandon, CKX, was sold to an 
automobile dealer named John Boyd Craig.66

Another media innovation from Winnipeg also dates 
back to the 1940s—and it has lasted to this day. Richard 
Bonnycastle was managing a Winnipeg company, Advocate 
Printers, and was looking for additional uses for its printing 
presses. In 1949, he founded Harlequin Books to reprint 
mass market paperbacks published in the US and UK. The 
idea took off, and Harlequin became a major publisher of 
romance novels. Harlequin has been owned by Torstar 
since 1981, and has contributed significant profits to that 
company over the years.67

Also in the late 1940s, in Toronto, former Winnipegger 
Ed Parker was setting up what would become the Ryerson 
Journalism program. He recruited Ted Schrader to teach 
in the program. Schrader was a former Winnipeg Tribune 
columnist and past president of the Winnipeg Press Club. 
Under Schrader’s leadership, the Ryerson Journalism 
program became one of the pre-eminent programs of its 
type in North America.68

And There’s More …

The list could continue, of course, to include the introduction 
of television in the 1950s and its impact on other media, the 
formation of FP Publications, or the creation of CanWest in 
Winnipeg in the 1970s. And there were—and are—many 
talented writers, whose influence extended far beyond 
Winnipeg and Manitoba.

It is also worthy of note that Marshall McLuhan, a 
graduate of Kelvin High School and the University of 
Manitoba, predicted the current decline of the newspaper 
industry—back in 1964—when he said:

The classified ads (and stock-market quotations) 
are the bedrock of the press. Should an alternative 
source of easy access to such diverse daily 
information be found, the press will fold.69



16	 Manitoba History

How Winnipeg Invented the Media

One is tempted to speculate on how much of McLuhan’s 
prediction was based on theory, and how much was based 
on the fact that he grew up in Winnipeg reading the Free 
Press, which dominated the classified advertising market 
in Winnipeg at that time.

So did Winnipeg really invent the media? Obviously, 
not by itself. But did it contribute to the development of the 
media above and beyond its size and location? Absolutely. b

Notes
1.	 James Burton Pond, notebook relating to S. L. Clemens’ (Mark Twain) 

readings and visit to Winnipeg on 26–28 July 1895, New York Public 
Library. (Note: In the 19th century, “interprise” was sometimes used 
as an alternate spelling for “enterprise”.)

2.	 “Voice of a Poet Heard in Prose”, Manitoba Free Press (hereafter, MFP), 
3 October 1907, page 1.

3.	 Rudyard Kipling, Letters to the Family, The Macmillan Company of 
Canada, 1910, pages 62–63.

4.	 The Manitoba Free Press changed its name to the Winnipeg Free Press 
in 1931.

5.	 “The Sun Sold”, MFP, 1 January 1890, p. 4; “Announcement”, MFP, 
14 January 1890, page 8; “The First Decade, 1890–1900”, The Winnipeg 
Evening Tribune, 23 May 1940, page 2.

6.	 David J. Hall, Clifford Sifton, Volume One: The Young Napoleon, 1861–
1900, University of British Columbia Press, 1981, pages 209–229.

7.	 Ibid.
8.	 Wade A. Henry, “W. Sanford Evans and the Canadian Club of 

Winnipeg, 1904–1919, Manitoba History, Spring 1994, pages 2–8.
9.	 “General News”, The Globe, 27 August 1900, page 1.
10.	 Letter from Sanford Evans to Wilson Southam, 8 January 1900 

[1901?—see following note], William Sanford Evans Papers, Archives 
of Manitoba. (Note: The letter is typewritten, and is dated 8 January 
1900. Based on the sequence of events, and other letters in the same 
archival file, it is likely that Evans, in typing the letter, inadvertently 
used the date of the year just ended, and that the correct date should 
be 8 January 1901.)

11.	 “William Sanford Evans, Statistician, Dies At 80”, Winnipeg Free Press, 
27 June 1949, page 1.

12.	 “M. E. Nichols, Newspaper Man”, biographical sketch prepared by 
Canadian Press, 5 December 1957.

13.	 “Edward H. Macklin”, biography prepared by Associated Press, 1 
July 1938; “Pioneer Newsman, E. H. Macklin Dies”, Winnipeg Free 
Press, 30 April 1946, page 1; “Macklin Of The Free Press”, Winnipeg 
Free Press, 30 April 1946, page 11.

14.	 In 1887, as a young reporter, Dafoe was elected to the first board of 
directors of the newly formed Winnipeg Press Club. In 1889, he was 
joined on the executive of the Press Club by Robert Lorne Richardson, 
then city editor of the Winnipeg Sun.

15.	 Jim Blanchard, “John W. Dafoe”, in J. Blanchard, ed., A Thousand 
Miles of Prairie, University of Manitoba Press, 2002, pages 219–220; F. 
W. Gibson, “The Rise and Decline of the Winnipeg Free Press”, The 
Kingston Whig-Standard Magazine, 25 August 1990 [accessed online].

16.	 I am indebted to film historian Gene Walz for his assistance in 
researching the early history of filming in Manitoba.

17.	 See, for example: Peter Morris, Embattled Shadows, A History of Canadian 
Cinema, 1895–1939, McGill-Queen’s University Press, 1978, page 30; 
Sam Kula, “Steam Movies: Railroads and Moving Images”, in Hugh 
A. Dempsey, ed., The CPR West: The Iron Road and the Making of a 
Nation, Douglas & McIntyre, 1984, page 247.

18.	 Based on a review of the 1893 correspondence with Freer in the federal 
Department of the Interior Papers, Government of Canada, Library 
and Archives of Canada [LAC]. 

19.	 “City And General”, MFP, 3 September 1897, page 6.
20.	 “Scenes For England”, MFP, 9 December 1897, page 4.
21.	 “City And General”, MFP, 10 December 1897, page 6.
22.	 “A Contradiction”, MFP, 15 January 1898, page 4.
23.	 “Mr. Cosgrove’s Reply”, MFP, 18 January 1898, page 3.
24.	 Ibid.
25.	 “The Committee on Royal Welcome”, Manitoba Free Press, 27 August 

1901, page 4. The “royal reception executive committee” was made 
up of representatives of the Province, the City of Winnipeg, and 
other prominent citizens; its task involved planning for the visit 
to Winnipeg of the Duke and Duchess of Cornwall and York in 
September 1901.

26.	 As recently as 1905, all three dailies had been located in downtown 
Winnipeg on McDermot Avenue, which was known as Winnipeg’s 
“newspaper row.” In 1905, the Free Press outgrew its space on 
McDermot and moved about two blocks south to Portage Avenue (at 
the corner of Garry Street). However, in 1907, all three papers were 
still within a short walk of each other. (The Free Press moved to 300 
Carlton Street in 1913.)

27.	 For a detailed history of the origins of Canadian Press, see: M. E. 
Nichols, (CP) The Story of The Canadian Press, Ryerson Press, 1948.

28.	 Ibid.
29.	 John W. Dafoe, “Early Winnipeg Newspapers”, in A Thousand Miles 

of Prairie, page 236.
30.	 Ibid.
31.	 See: Charles W. Gordon, Postscript to Adventure, The Autobiography 

of Ralph Connor, Farrar & Rinehart, 1938; and correspondence in the 
Charles William Gordon Papers, University of Manitoba Archives & 
Special Collections.

32.	 “‘Ralph Connor’ to Speak Here”, The Washington Post, 18 February 
1917, page 6.

33.	 White House Appointment Book for Tuesday, 20 February 1917, 
Woodrow Wilson Papers, Library of Congress; Gordon, Postscript to 
Adventure, pages 294-302.

34.	 Marjory Lang, Women Who Made the News, McGill-Queen’s University 
Press, 1999, page 226.

35.	 “News Famine in Winnipeg: Improvised College Daily Only Paper 
in Manitoba City,” Editor & Publisher, 22 January 1920, page 9. The 
Manitoban published as a daily from 19–22 January 1920.

36.	 “Winnipeg Jury Acquits Dixon in Strike Case”, The Globe, 17 February 
1920, page 11. See also: Jack Walker, The Great Canadian Sedition Trials: 
The Courts and the Winnipeg General Strike, 1919–1920 (published as 
a joint project by the Legal Research Institute of the University of 
Manitoba and the Canadian Legal History Project; edited by Duncan 
Fraser), 2004, Chapters 17–18.

37.	 William Annand, ed., The Speeches and Public Letters of the Hon. Joseph 
Howe, John P. Jewett & Company, 1858, page 67.

38.	 “Southams Purchase Winnipeg Tribune”, MFP, 23 June 1920, page 
1; “Two Winnipeg Dailies Are Amalgamated”, The Lethbridge Daily 
Herald, 16 October 1920, p. 16.

39.	 Charles Bruce, News and the Southams, Macmillan, 1968, page 99.
40.	 Ibid.
41.	 Letter from W. M. Southam to Sir Clifford Sifton, 25 October 1921; 

Sir Clifford Sifton Papers / LAC.
42.	 Letter from W. M. Southam to Sir Clifford Sifton, 2 November 1921, 

Sir Clifford Sifton Papers / LAC.
43.	 In Canadian Newspapers: The Inside Story, writer Heather Robertson 

recalled getting her first newspaper job with the Free Press in 1963, 
and then switching newspapers to work for the Tribune: “We all 
knew the fix was in. The editors never admitted it but there was a 
gentleman’s agreement between the Winnipeg Tribune and the Free 
Press to preserve the status quo.” (In Walter Stewart, ed., Canadian 
Newspapers: The Inside Story, Hurtig Publishers, 1980, page 134.)



	 No. 70 | Fall 2012	 17

How Winnipeg Invented the Media

44.	 Bruce, News and the Southams, page 181.
45.	 Letter from E. H. Macklin to Sir Clifford Sifton, 21 August 1924, Sir 

Clifford Sifton Papers / LAC.
46.	 Ibid.
47.	 For a history of early radio in Manitoba, see Mary Vipond, “CKY 

Winnipeg in the 1920s: Canada’s Only Experiment in Government 
Monopoly Broadcasting”, Manitoba History, Autumn 1986, pages 
2–13; Canada, House of Commons, Debates (Hansard), 27 April 1923, 
pp. 2785–2787; Frank W. Peers, The Politics of Canadian Broadcasting, 
1920–1951, University of Toronto Press, 1969, pages 27-28.

48.	 Letter from Paul Dow of James Richardson & Sons, Limited to Mr. 
Edwards of the federal Department of Marine and Fisheries, 10 March 
1927, from “Canadian Broadcasting, research files”, part of the T. J. 
Allard Papers / LAC.

49.	 Letter from J. E. Lowry to Paul Dow of James Richardson & Sons, 
Limited, 16 March 1927, from “Canadian Broadcasting, research files”, 
Allard Papers / LAC.

50.	 Letter from J. E. Lowry to the Hon. J. Bracken, 3 May 1927, Minister 
of Public Utilities Office Files, Archives of Manitoba.

51.	 Letter from James A. Richardson to Honorable John Bracken, 16 
August 1927, Minister of Public Utilities Office Files, Archives of 
Manitoba.

52.	 Rae Corelli, “Spencer Caldwell: The Man Who Challenges CBC’s TV 
Supremacy”, The Star Weekly Magazine, 13 January 1962, page 20.

53.	 W. Terrence Gordon, Marshall McLuhan: Escape into Understanding, 
(Stoddart Publishing), 1997, page 11.

54.	 When he was setting up the Royal Commission, Prime Minister W. 
L. Mackenzie King asked Free Press editor J. W. Dafoe to serve as 
one of its members, but Dafoe declined. (Letter from King to Dafoe, 
1 December 1928; telegram from Dafoe to King, 4 December 1928; 
W. L. Mackenzie King Papers, LAC.)

55.	 Huw Richards, “The Daily Herald 1912–64”, History Today, December 
1891, page 15.

56.	  “E. A. Cohen, Law Lecturer and Barrister Dies”, Winnipeg Tribune, 
10 March 1919, page 5.

57.	 Marjory Lang, Women Who Made the News, page 115.
58.	 Bruce Hutchison, “The Greatest Man in Canada”, Fortune, June 1942, 

pages 106–111, 114, 116, 119, 120.
59.	 Stewart Purvis, “Why broadcast news was nice to Nazis in ’38”, The 

Times (London, England), 4 February 2005, page 54.
60.	 Robert J. Young, “Hitler’s Early Critics: Canadian Resistance at the 

Winnipeg Free Press”, Queen’s Quarterly, Winter 1999, pages 579–586.
61.	 Letter from Arthur Hays Sulzberger to John W. Dafoe, 31 May 1940; 

John W. Dafoe Papers, University of Manitoba Archives & Special 
Collections.

62.	 Ibid.
63.	 A. C. Allan, “J. W. Dafoe Honored On Anniversary”, Winnipeg Tribune, 

18 October 1943, page 2.
64.	 G. V. Ferguson, John W. Dafoe, The Ryerson Press, 1948, page 127.
65.	 Peers, The Politics of Canadian Broadcasting, pages 375–377.
66.	 “CKY Station Sold For $200,000 To CBC, Hon. W. Morton Reveals”, 

Winnipeg Free Press, 24 January 1948, p. 1.
67.	 Morley Walker, “Selling the Sizzle”, Winnipeg Free Press, 20 June 2009, 

page C1.
68.	 www.ryerson.ca/journalism/about/index.html (accessed on 6 June 

2012); Nicolaas van Rijn, “Ed Parker, 70, newspaperman and teacher”, 
Toronto Star, 31 March 1988, page A28.

69.	 Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, 
McGraw-Hill, 1965, page 207 (originally published in 1964).


	EXTRA-Title-Page
	HowWinnipegInventedTheMedia-ManitobaHistory-Fall2012
	mh70web


