
 

 

 
 
 
 
 

From Stead’s Daily Paper to Murdoch’s Daily App: 
The rise and fall of mass media 

 
 
 

Paper presented to the 
W.T. Stead: Centenary Conference for a Newspaper Revolutionary 

 
British Library, London 

 
April 16, 2012 

 
 
 
 

By 
Kenneth J. Goldstein 

President, Communications Management Inc. 
Winnipeg, Canada 

 
 
 
 
 
 

[Posted on media-cmi.com on May 29, 2012; the illustrations included 
with the text are based on the slides used to accompany the presentation.] 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© 2012 Communications Management Inc. 
 



 

1 
 

The end of the “Century of Mass Media” 
 
We are coming to the end of a 100-year-old economic model for the media 
industry, as mass media give way to fragmented media choices.  We now are in an 
era in which new and old media are competing for our attention, in which we have 
the luxury of both the “mainstream” and the “alternative”.  But that may be 
transitory, and we have to consider what the “alternatives” might look like if, or 
when, the “mainstream” is gone or much diminished. 
 
At a time of such profound change, it is useful to look back as well as forward, and 
to consider some of the business models that were tried in the past, and that may 
be tried in the future. 
 
W.T. Stead’s attempts to start a daily newspaper [in London], from the late 1880s 
to the early 1900s, took place during the formative period for the economic model 
that now is coming to an end.1  And Rupert Murdoch’s current experiment with 
The Daily – an app for the iPad – is an attempt by an established media company 
to anticipate how the new economic model might develop.  While each of those 
attempts can be related to the personalities and ambitions of the people behind 
them, those initiatives must also be seen in the context of the economic models for 
the media in their times. 
 
In the 20th Century, media were intermediaries, connecting content, consumers, 
and advertisers.  (See Figure 1.)  That role was influenced by the limited number of 
media players – a function, at least in part, of capital costs in print and regulatory 
considerations in broadcast.  So the economic structure for many media was based 
on what might be called a “coincidence of oligopoly”.  At the same time, it was 
reasonably possible to maintain borders and protect copyrighted content.  So, in 
the 20th Century, the media business evolved as a business based on “protectable 
scarcity”. 
 
But the fundamental reality about media in the early 21st Century is that 
technology now threatens to challenge traditional media’s role as intermediary – 
because media from other places, content-producers, other consumers and 
advertisers will all be able to send media-like content directly to consumers.  (See 
Figure 2.) 
 
We are consuming more – and different – media than ever before.  And 
consumers are not only receiving media from many sources, but are also 
modifying what they receive and redistributing to others.  This, too, is a 
fundamental change from the way media have operated:  For the first time in 
history, on a mass scale, the means of production and distribution for 
information and entertainment products are finding their way into the hands of 
the consumers.  

                                                 
1 William Thomas Stead (July 5, 1849 - April 15, 1912) found fame and controversy as an  
investigative journalist in London in the 1880s, and went on to use his journalism to advocate 
numerous causes.  He perished on the maiden voyage of the RMS Titanic. 



 

2 
 

 

 

Figure 1.  The traditional media model: 

Figure 2.  The emerging media model? 



 

3 
 

And where does journalism fit in all of this?  It is important to remember that 
media’s role as an intermediary based on scarcity led to its development as a 
“bundled” or “packaged” product.  And, in most cases, journalism existed within, 
and was subsidized by, those bundles or packages. 
 
However, as The Economist observed in 2009, because of technology, “the 
package is … being picked apart.”2 
 
Marshall McLuhan put it more starkly in 1964, in his book, Understanding Media: 
The Extensions of Man: 
 

The classified ads (and stock-market quotations) are the bedrock of the 
press.  Should an alternative source of easy access to such diverse daily 
information be found, the press will fold.3 

 
How quickly that may happen is open to debate.  But we cannot ignore the fact 
that, for the past 100 years, journalism has lived within a bundled product called 
media, and that bundle now is beginning to unravel. 
 
While it is true that a medium can use new technology to extend its reach, the 
same is true for all other media, so outlets that once counted their competitors in 
tens (or less) now count their competitors in hundreds (or more). 
 
Fragmentation puts downward pressure on unit costs 
 
The result for the media is that fragmentation puts downward pressure on unit 
costs.  In 1950, Canada's great economic historian, Harold Innis, made an 
important observation in his book, Empire and Communications.  Referring to the 
economic development of the North American continent, Innis wrote: 
 

As the costs of navigation declined, less valuable commodities emerged 
as staples – precious metals … timber … and finally wheat …4 

 
In other words, Innis saw a relationship between the cost of transportation and the 
value of the staples that were being transported.  We moved from limited and 
high-cost transportation that could only be justified if the staples were also high in 
cost, to modern transportation carrying low-cost staples in high volumes. 
 
Here is the lesson for the media.  Technology now allows us to lower the cost of 
"transporting" channels.  And that is already putting pressure on the staple those 
channels carry – programming, or content. 
  

                                                 
2 “The rebirth of news”, The Economist, May 16, 2009, p. 15. 
3 Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man (McGraw-Hill), 1965, p. 207 
(originally published in 1964). 
4 Harold A. Innis, Empire and Communications (University of Toronto Press), 1972, p. 6 
(originally published in 1950). 



 

4 
 

 

 

Figure 3.  The print continuum value chain for much of the 20th Century: 

Figure 4.  The print continuum value chain, early 21st Century: 



 

5 
 

All media are facing this pressure on unit costs, because fragmentation can be seen 
as a phenomenon both within and across the various media.  Thus, at precisely the 
time that new alternatives are being developed for consumers and advertisers, the 
fragmentation of media markets makes it more difficult for local or even national 
media to produce content that will continue to attract large audiences. 
 
The fragmentation of markets can also be seen in changing value chains for print 
media.  Figure 3 illustrates the value chain in effect for most of the 20th Century, 
while Figure 4 illustrates the current value chain for print media. 
 
Stead’s attempts to start a daily newspaper from 1889 to 1904 
 
The period in which W.T. Stead was attempting to start a daily newspaper – from 
the 1880s to the early 1900s – coincided with a period of mechanization for print 
media, involving the introduction of new machinery for setting type, as well as 
high speed printing presses capable of producing newspapers and magazines in 
much higher volumes.  That mechanization required capital investment. 
 
Unfortunately for Stead, he was unable to access capital in proportion to either his 
ambitions or his ego.  Yet his attempts to start a daily newspaper do provide an 
interesting overview of different publishing models. 
 
From 1889 to 1904, Stead was in an almost continuous search for a way to start his 
own daily paper; four of those attempts will be discussed here. 
 
1889:  A narrow escape from a possible scandal 
 
Stead kept a diary, and on April 15, 1889, he wrote about: 
 

… the strange development that has come in relation to my dreams of 
the future paper.  Mr Chandor and I had a long talk about the paper 
one evening in March.  I agreed that he would be necessarily in the 
concern as a buffer between Mrs BM and myself.5 

 
Stead then went on to note that he (Stead) had subsequently discovered that 
Chandor had engaged in immoral conduct, and Stead concluded that the paper 
could not proceed based on financing from that source, despite Chandor’s promise 
of $2 million.6 
 
Who was Chandor? And who was “Mrs BM”?  Chandor was John Arthur Chandor, 
and “Mrs BM” was Mrs. Clara Bloomfield-Moore, a wealthy American. 
 
It appears that Chandor had ingratiated himself with Mrs. Bloomfield-Moore, 
until she, too, discovered unsavoury details about his past.  She then wrote letters 

                                                 
5 Stead’s Diary, April 15, 1889, W.T. Stead Papers, Churchill Archives Centre, Cambridge.  (Stead 
was editor of the Pall Mall Gazette at the time.) 
6 Ibid. 



 

6 
 

disclosing those details, and that, in turn, resulted in a lawsuit for libel brought by 
Chandor against Mrs. Bloomfield-Moore.7 
 
Based on the subsequent revelations, it seems unlikely that Chandor would ever 
have delivered monies to Stead for a new daily paper, and Stead may well have 
saved himself considerable embarrassment by refusing the offer from Chandor. 
 
Later in Stead’s diary entry for April 15, 1889, Stead goes on to describe a meeting 
with “the man who seems much more likely to play the role of paper founder.  
Cecil John Rhodes of South Africa.”  Stead asked Rhodes for £250,000, but 
Rhodes was able to promise only £20,000.8 
 
However, for a brief time in the Spring of 1889, Stead believed that he would be 
able to launch his own daily newspaper. 
 
The Review of Reviews 
 
At the end of 1889, Stead left the Pall Mall Gazette, and shortly afterward started 
the Review of Reviews, a monthly magazine.  There are a number of articles in 
which the Review of Reviews is compared to the Reader’s Digest, but a more 
recent development may actually be closer to a modern version of Stead’s Review 
of Reviews – The Huffington Post. 
 
In fact, there is an interesting comment about the Review of Reviews in the 
November 25, 1893 issue of a publication called The Christian Weekly: 
 

The Review of Reviews is a wonderful sixpennyworth.  It gives all the 
good things of the month which Mr. Stead can beg, borrow, or 
scissors.9 

 
The Review of Reviews had considerable early success, and Stead was able to 
expand its reach through separate editions in the United States and in Australia. 
 
Stead had a management crisis at the Review of Reviews in December 1890, 
because part of an over-optimistic circulation run had not been sold.  That led to 
Stead’s recruitment of Edwin H. Stout as business manager.  Stout, who had been 
Stead’s private secretary at the Pall Mall Gazette, joined the Review of Reviews in 
February 1891, and served as business manager until 1913.10 
 
Perhaps ironically, it was Stout’s ability to keep the Review of Reviews afloat that 
gave Stead more time to dream about his daily paper.  
                                                 
7 “A West-End Libel Case: Remarkable Revelations”, The Manchester Guardian, October 11, 1889, 
p. 6; “The West-End Libel Case”, Lloyd’s Weekly London Newspaper, November 24, 1889, p. 8.  
(Mrs. Bloomfield-Moore was found not guilty.) 
8 Stead’s Diary, April 15, 1889, W.T. Stead Papers, Churchill Archives Centre, Cambridge. 
9 “About Books”, The Christian Weekly, November 25, 1893, p. 429. 
10 J.O. Baylen, “W.T. Stead as Publisher and Editor of the “Review of Reviews”, Victorian 
Periodicals Review, Vol. 12, No. 2 (Summer, 1979), p. 75. 



 

7 
 

1893:  A daily magazine financed by its readers 
 
Stead’s next daily newspaper attempt occurred in 1893.  On July 10, 1893, Stead 
wrote to Albert Shaw, the editor of the American Review of Reviews: 
 

I have been thinking about our Christmas number, and the subject I 
intend to take at present, is the topical story, that is to describe an ideal 
newspaper established in London.11 

 
But a hoped-for investment – this time from W.W. Astor – did not materialize, so 
Stead came up with a much more imaginative scheme – he would get his capital 
investment from his future subscribers.12 
 
The October 1893 issue of the Review of Reviews included an article with a 
provocative headline:  “An Offer Of £100,000 To My Readers”.  In that article, 
Stead set out his reasons for wanting to start The Daily Paper, and then went on to 
describe how the capital might be raised – if, by December 31, 1893, 100,000 
people would each pay 26 shillings in advance, they would each receive a year’s 
worth of the paper, and a debenture for £1, redeemable at Stead’s option.13 
 
Stead produced a complete specimen issue of The Daily Paper, which was 
distributed with a subsequent issue of the Review of Reviews.  The paper was the 
same size as the Review of Reviews, and was, in fact, more like a daily magazine. 
 
The November and December 1893 issues of the Review of Reviews also had 
pages devoted to the proposed Daily Paper, and the December issue included a 
novella of about 100 pages, titled “Two And Two Make Four”, which featured The 
Daily Paper as one of the central characters. 
 
And then, in the January 1894 issue of the Review of Reviews, it all came to a halt.  
Written from Chicago, and dated December 18, 1893, the article on page 3 was 
headed:  “Exit The Daily Paper”.  Stead said that because his target of 100,000 
subscribers had not been reached, he had received his “marching orders”.14 
 
He went on to thank “the thousands of friends and subscribers who showed their 
confidence in me and their desire to support my scheme by sending in their 
subscriptions.”15 
 
 

                                                 
11 Letter from W.T. Stead to Albert Shaw, July 10, 1893, Albert Shaw Papers, New York Public 
Library. 
12 The possibility of Astor supporting Stead’s daily newspaper ambitions is referred to in 
correspondence between Stead and Shaw, and between Stead and Andrew Carnegie, in July and 
August of 1893. 
13 “An Offer Of £100,000 To My Readers”, Review of Reviews, October 1893, pp. 347-350. 
14 “Exit The Daily Paper”, Review of Reviews, January 1894, p. 3. 
15 Ibid. 



 

8 
 

 
 

 
Pages 1 and 4 of the sample issue of The Daily Paper, dated October 4, 1893. 

(Page size was about 16.5 cm. x 24.5 cm.) 
 
 
 
How many people actually did sign up in 1893?  In a letter to Shaw dated 
November 29, 1893, Stout put the total at 1,759, as of that date.16 
 
In that same letter, Stout offered this opinion: 
 

The moral of it all, in my opinion, is that people do not want 
philanthropic daily papers.  They want a good pennyworth of news for 
their penny, and they do not care a brass button whether the proprietor 
is going to regenerate mankind, or not.17 

 
  

                                                 
16 Letter from Edwin H. Stout to Albert Shaw, November 29, 1893, Albert Shaw Papers, New York 
Public Library. 
17 Ibid. 



 

9 
 

1899:  The “endowed newspaper”, or “Dear Mr. Carnegie …” 
 
Five years would go by before Stead made another serious attempt to start a daily 
newspaper.  And that attempt would involve a plan for an “endowed newspaper”, 
with Stead’s preferred endower to be Andrew Carnegie. 
 
The idea of an endowed newspaper goes back to at least the 1880s.  Although he 
did not use the precise term, Stead’s article on “The Future of Journalism” in The 
Contemporary Review in November 1886 certainly described many of the 
elements of an endowed newspaper.  The idea became the subject of considerable 
debate in the United States starting in 1889, with a number of educators and 
reformers arguing that an endowed newspaper would solve what they believed to 
be problems with the newspapers of the day – bias, advertiser influence, and 
sensationalism.18 
 
Stead was clearly aware of this ongoing debate.  In the very first issue of the 
Review of Reviews, he had included a summary of an article on the endowed 
newspaper, from the North American Review, with the title:  “Wanted an Ideal 
Newspaper! A Chance for a Millionaire.”19 
 
On May 18, 1899, Stead wrote to his friend Andrew Carnegie and asked Carnegie 
to consider the funding of a newspaper and a news agency.20 
 
Carnegie replied on May 23, 1899: 
 

I do not believe in subsidized organs.  They never affect public 
opinion.21 

 
Stead was not discouraged.  In the December 1899 issue of the Review of Reviews, 
he published a character sketch of Carnegie, excerpted from a longer work titled 
“Mr. Carnegie’s Conundrum.  £40,000,000.  What Shall I Do With It?”  That 
longer work contained a chapter titled “The Endowed Newspaper”.22  Stead wrote 

                                                 
18 Numerous U.S. examples could be cited, including:  Henry E. Rood, “A Chance for Millionaires”, 
the North American Review, December 1889, pp. 761-762; W.H.H. Murray, “An Endowed Press”, 
The Arena, October 1890, pp. 553-559; Edmond Kelly, Evolution and Effort (D. Appleton and 
Company), 1895, pp. 229-236. 
19 “Wanted an Ideal Newspaper!  A Chance for a Millionaire”, Review of Reviews, January 1890, p. 
49. 
20 Letter from W.T. Stead to Andrew Carnegie, May 18, 1899, Andrew Carnegie Papers, Library of 
Congress. 
21 Letter from Andrew Carnegie to W.T. Stead, May 23, 1899, Andrew Carnegie Papers, Library of 
Congress. 
22 At about the same time as Stead was promoting the idea of the endowed newspaper, he also 
appears to have been interested in the possibility of using a free distribution model for that 
newspaper.  On December 27, 1899, Stead wrote to a Mr. W.V. Cook at The Brighton Herald.  
Stead’s letter to Cook appears to have been in response to a letter that Cook had asked Stead to 
forward to Andrew Carnegie.  Stead declined to do so, but then went on to ask the following of 
Cook:  “May I ask whether you have any experience as to the value of the advertisements which can 
be obtained for a paper distributed gratis?  If you have any data bearing upon that subject, I should 



 

10 
 

to Carnegie on December 2, 1899, drawing Carnegie’s attention to that chapter.  
Stead went on to say that “it would be perfectly possible to start a first-class paper 
on £250,000”, but suggests “a possible expenditure of £500,000 with a reserve 
fund of the same amount, to be drawn upon in case of need.”  In a postscript to the 
letter, Stead offered to send Carnegie copies of the Christmas Number featuring 
Carnegie.23 
 
Carnegie replied on December 12, 1899: 
 

Cannot agree with you about supported newspapers to support an idea.  
They never amount to anything.24 

 
The correspondence with Carnegie raises a serious question of journalistic ethics.  
Should a journalist be publishing a profile of a famous person while 
simultaneously asking that person for half a million pounds for the journalist’s 
own venture? 
 
1904:  The Daily Paper catastrophe 
 
The catastrophe of Stead’s 1904 Daily Paper is the best known of all of his 
attempts from 1889 to 1904.  The paper was announced in the Fall of 1903, and 
first published on January 4, 1904.  Stead’s Daily Paper of 1904 was more 
conventional in size than his 1893 daily magazine, but it was unconventional in a 
number of other respects.  It was neither a morning nor an evening paper, but was 
issued mid-morning.  It was supposed to be a newspaper for the family.  And it 
was tied to a distribution system that appeared designed to be a social service 
organization.25 
 
In a letter dated October 16, 1903, Carnegie had warned Stead that The Daily 
Paper scheme would not work.26  The Daily Paper ceased publication on February 
9, 1904. 
 
According to one source, Stead put his net loss on the 1904 Daily Paper at 
£35,000, which appears to indicate a venture that was operating at a fraction of 
the level that Stead himself had previously proposed to Carnegie.27 
 

                                                                                                                                                   
be very glad if you would place me in possession of them.”  (Source:  Letter from W.T. Stead to 
W.V. Cook, December 27, 1899, Albert Shaw Papers, New York Public Library.) 
23 Letter from W.T. Stead to Andrew Carnegie, December 2, 1899, Andrew Carnegie Papers, Library 
of Congress. 
24 Letter from Andrew Carnegie to W.T. Stead, December 12, 1899, Andrew Carnegie Papers, 
Library of Congress. 
25 The features of Stead’s Daily Paper scheme were described in two advertisements Stead placed 
in The Times in December 1903 (see next page). 
26 Letter from Andrew Carnegie to W.T. Stead, October 16, 1903, W.T. Stead Papers, Churchill 
Archives Centre, Cambridge. 
27 Frederic Whyte, The Life of W.T. Stead, Volume II (Garland Publishing), 1971 (originally 
published in 1925), p. 233. 



 

11 
 

 
 
 

 

Portions of advertisements for The Daily Paper, from The Times – the advertisement on 
the left appeared on Tuesday, December 15, 1903, and the advertisement on the right 

appeared on Thursday, December 17, 1903. 
 



 

12 
 

 
 

Page 1 (of 12) of The Daily Paper, Monday, January 25, 1904. 
(Page size was about 39 cm. x 52 cm.)  



 

13 
 

2011:  Murdoch’s Daily app 
 
Let’s jump ahead 107 years, to February 2011, when Rupert Murdoch’s News 
Corporation launched The Daily – a daily magazine app delivered to your iPad, 
which actually harkens back in some ways to Stead’s original specimen Daily 
Paper from 1893.  When The Daily app was first launched, it was estimated that it 
would need 500,000 subscribers to break even.  A year later, it had about 100,000 
subscribers.28 
 
From a consumer perspective, The Daily app is visually attractive, but it does not 
appear to fill any identifiable niche.  The Daily app also does not appear to have 
taken full advantage of the technology available to it – a year after launch, it still 
did not have either “search” or “archive” features. 
 
Unlike Stead, however, Murdoch and News Corporation are not worried about 
being under-capitalized. 
 
Differences and similarities 
 
So the availability of capital is obviously the major difference between Stead’s 
ventures from 1889 to 1904 and Murdoch’s Daily app today.  The motivations are 
also different.  Murdoch is seeking a profitable business model, which may or may 
not support causes or movements.  Stead was seeking to start a newspaper and a 
movement at the same time. 
 
Yet there are two factors in which Stead and Murdoch are remarkably similar.  The 
first is that each chose the most generic name possible.  The second deals with the 
question of control of a media venture. 
 
In recent months, there has been considerable criticism of News Corporation 
because Rupert Murdoch controls the voting shares even though he does not have 
more than 50 per cent of the equity.  One might think Stead would have opted for 
a more democratic structure.  But then one finds, in the November 1893 issue of 
the Review of Reviews, Stead’s outline of the corporate structure he had in mind: 
 

Whenever the shareholders are called together I have a clear majority 
of the ordinary shares, but in case this should not be sufficient, it is 
expressly stipulated in the articles of association that my shares shall 
always confer upon me the right to ten more votes than the aggregate 
votes conferred upon all the other shares.29 

 
  

                                                 
28 Jeff Sonderman, “The Daily turns 1 with 100k subscribers, but may be years away from profit”, 
www.poynter.org, February 2, 2012 (accessed on February 2, 2012). 
29 “The Daily Paper Company, Limited”, Review of Reviews, November 1893, p. 463. 



 

14 
 

The return of the “endowed newspaper” idea? 
 
While Stead’s attempts to start a daily newspaper did not succeed, it is still useful 
to study different business models from different eras, if only to stimulate 
discussion about what business models might work in the future.  In that context, 
one might note that the debate about an endowed newspaper may also have 
relevance today – not in the old context of a competing alternative, but as a 
possible way to help some forms of journalism survive in the future. 
 
Indeed, there was an article in the Guardian media section on April 1, 2012, about 
the Independent, which stated: 
 

No doubt the Lebedevs have deep pockets … but the Independent is 
running up losses of £20m a year. … That may not matter if the family 
want to write cheques, but losing money is not always fun.30 

 
On April 9, 2012, in The New York Times, columnist David Carr discussed the 
recent purchases of distressed newspapers by wealthy individuals: 
 

… In each instance, the buyer was motivated, at least in part, by the fact 
that the newspapers faced an existential threat: but for the new owners 
and their deep pockets, they might go away.31 

 
Perhaps, after all these years, one or more versions of the endowed newspaper 
may have arrived.32 

                                                 
30 Dan Sabbagh, “With Sarah Sands taking over at the Standard, it’s time for a rethink”, 
www.guardian.co.uk, April 1, 2012 (accessed on April 9, 2012). 
31 David Carr, “Newspaper Barons Resurface,” The New York Times, April 9, 2012, p. B1. 
32 Update:  Subsequent to the presentation of this paper on April 16, 2012, there have been a 
number of developments that might be regarded as additional forms of endowment.  For example, 
on May 17, 2012, The Wall Street Journal reported that:  “The Ford Foundation has given a $1 
million grant to the Los Angeles Times to expand the paper’s news coverage in certain areas, its 
first grant to a major for-profit newspaper.”  (Keach Hagey, “Ford Foundation Funds News 
Coverage”, online.wsj.com, May 17, 2012; accessed on May 19, 2012.)  Also on May 17, 2012, it was 
announced that Warren Buffett’s Berkshire Hathaway had purchased 63 newspapers from Media 
General  (Jeff John Roberts, “Why Warren Buffett is buying newspapers”, paidcontent.org, May 17, 
2012; accessed on May 19, 2012.)  On May 21, 2012, in the U.K., in testimony to the Leveson 
Inquiry into the Culture, Practice and Ethics of the Press, Labour Peer Lord Mandelson raised the 
interesting possibility that the Guardian could be regarded as a type of endowed newspaper, with 
this comment:  “… is it adequate that the Guardian is now effectively a charity …?”  (Witness 
Statement of Lord Mandelson to the Leveson Inquiry; accessed at levesoninquiry.org.uk on May 
22, 2012.) 


